Pressmeddelande|05 okt, 2021|Pressmaterial

Sex nominerade till WWF-priset Årets miljöhjälte

Klimatforskare, förkämpar för hållbar mat, fågelövervakare och förskolor – i år tävlar sex kandidater om att bli Årets miljöhjälte. De två vinnarna får ta emot diplom av kung Carl XVI Gustaf och WWF den 22 oktober på Ulriksdals slott i Solna.

Årets nominerade är (överst från vänster): Åke Lindström och Martin Green från Svensk Fågeltaxering (Lund) , Hakim Abdi, forskare och fågelskådare (Lund) och Kerstin Andersson, från förskole- och skolverksamheten I Ur och Skur. Nederst från vänster: Olga Grönvall Lund från Reformaten, Emma Sundh och Maria Soxbo från Klimatklubben och Johan Rockström, professor i klimatvetenskap.

Det är tolfte gången som Årets miljöhjälte ska utses.

–De som nominerats har gjort positiv skillnad för miljön och naturen och inspirerat andra. Det är bråttom nu. Att sätta press på beslutsfattarna är viktigare än någonsin för att vända trenden när det gäller biologisk mångfald och klimat, säger WWFs generalsekreterare Gustaf Lind.

WWFs jury väljer inom kort ut två vinnare som får ta emot diplom av kungen den 22 oktober.

Årets nominerade – biologisk mångfald:

Svensk fågeltaxering är en organisation som har stenkoll på svenska fåglar. Forskare vid Lunds universitet samarbetar med över 800 ornitologer som varje år på ideell basis inventerar svenska fåglar som en del av miljöövervakningen. Tack vare medlemmarnas fantastiska engagemang skapas en mycket tydligare bild av Sveriges fågelarter och hur de mår. Svensk Fågeltaxering är helt enkelt medborgarforskning när den är som allra bäst, där engagerade volontärer under professionell ledning bidrar till ökad kunskap om vår miljö.

Hakim Abdi, forskare i naturgeografi på Lunds universitet, har många strängar på sin lyra, inte minst som ornitolog. På fritiden anordnar han fågelskådningsutflykter där alla är välkomna. Han brinner särskilt för att de som inte har varit ute så mycket i naturen, till exempel nyanlända, ska få komma ut i skogen. Under utflykterna vill han öka kunskapen om Malmös fågelliv och visa hur viktigt det är att vara ute i naturen, både för den fysiska och psykiska hälsan.

Friluftsfrämjandets förskole- och skolverksamhet I Ur och Skur (Kerstin Andersson, Stockholm) brinner för att barn och unga ska röra på sig ute i naturen och få veta mer om hur vi tar hand om den på bästa sätt – bland annat genom att källsortera och kompostera. Undervisningen genomsyras av ett hållbarhetsperspektiv och barnen lär sig tidigt att ta ansvar för miljön och naturen. Så har det varit sedan starten för över 30 år sedan.

Årets nominerade – klimat/ekologiska fotavtryck

Johan Rockström, Waxholm och Potsdam, har tagit världen med storm tack vare sin viktiga klimatforskning som pekar på att förändring behövs. Han är professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet och chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) som fokuserar på klimat- och hållbarhetsforskning. I över 20 år har han lagt ner sin själ i den viktiga klimatforskningen. Rockströms arbete har aldrig varit mer aktuellt och hans kunskap behövs mer än någonsin.

Olga Grönvall Lund, Stockholm, har på kort tid skapat synlighet för frågan om hållbara livsmedelssystem genom Reformaten. Det är en partipolitiskt och religiöst obunden förening som vill påskynda en forskningsbaserad omställning av matsystemet. Olga syns och hörs i debatterna. Genom att samla relevanta aktörer har hon skapat en gemensam plattform för matfrågan, vilket är en väldigt viktig del av vår väg framåt.

Klimatklubben (Emma Sundh och Maria Soxbo), Stockholm, grundades 2018 och har redan 33 000 följare på Instagram. Klubbens syfte är att överlämna ett hållbart samhälle och en välmående planet till nästa generation. I forumet kan medlemmarna göra allt från att dela hållbarhetstips till att driva klimatfrågan framåt genom att sätta press på företag och politiker. Alla som bryr sig om klimatet är välkomna. Med fokus på sakfrågor skapar de en öppen och respektfull miljö.

Fakta: WWF har delat ut priset Årets miljöhjälte sedan 2010. Syftet är att lyfta fram personer som gör skillnad och inspirerar andra att agera mer hållbart. Årets unga miljöhjälte utgår i år på grund av för få nomineringar.

För frågor, kontakta:

De nominerade:

Svensk Fågeltaxering: Martin Green: 046-222 38 16, fageltaxering@biol.lu.se

Hakim Abdi, 073- 93 00 116, hakim.abdi@cec.lu.se

I Ur och Skur: Kerstin Andersson, mobil: 073-360 00 43, kerstin.andersson@iurochskur.se

Johan Rockström: Kontaktas via Potsdam Institute´s pressavdelning: press@pik-potsdam.de, +49 331 288 2507. Twitter @jrockstrom eller @PIK_climate.

Klimatklubben: Emma Sundh 070 - 090 1577, sundh.emma@gmail.com

Maria Soxbo, 070-759 42 35, maria@mariasoxbo.se