Small_WW283937

WWF och DOCONOMY

Vägledning till en mer hållbar livsstil för miljoner människor.

Under 2021 har WWF och Doconomy inlett ett samarbete för att vägleda människor till en mer hållbar konsumtion. Genom att kombinera Doconomys digitala verktyg med WWFs kunskap om klimat och naturvård ska konsumenter inspireras till mer miljösmarta val.

Idag producerar och konsumerar vi långt mer än vad vår planet klarar av, vilket späder på klimatkris och förlust av biologisk mångfald. Enbart i Sverige konsumerar vi som att vi hade ungefär fyra planeter. Samtidigt är det ofta svårt för en konsument att få grepp om sin individuella miljöpåverkan och hur den kan minskas. Under 2021 har därför WWF och Doconomy ingått partnerskap med målet att vägleda konsumenter till mer hållbara val.

Vad innebär samarbetet?

Doconomy tillhandahåller och utvecklar verktyg där betalkortsanvändare kan avläsa sin klimatpåverkan utifrån sin konsumtion. På sikt är ambitionen att även bidra med data om miljöpåverkan inför ett köpbeslut.

Genom att kombinera Doconomys digitala verktyg och räckvidd med WWFs expertis inom klimat och naturvård, är partnerskapets mål att förse miljarder konsumenter med ökad insikt om konsumtionens miljöpåverkan och inspirera till mer miljösmarta val. I ett första steg fokuserar partnerskapet den svenska marknaden. Via partnerskapet ska WWF även ta del av beteendeinsikter och data för att utveckla den egna verksamhetens verktyg.

Samarbetet, som löper över tre år, fokuserar till en början på produkters och tjänsters klimatpåverkan med ambitionen att på sikt även inkludera områden som vatten och biologisk mångfald.

Varför samarbetar vi?

Nudging för mer hållbara val är ett område under stark utveckling och här ser vi att WWF och Doconomy kompletterar varandra väl. WWF har erfarenhet och kompetens inom klimat- och naturvårdsfrågor och har sedan länge jobbat för att påverka konsumenter, företag och politiker i en mer hållbar riktning. Doconomy har utvecklat verktyg och beräkningsmodeller med möjlighet att nå miljarder betalkortanvändare i världen. Tillsammans tror vi att vi kan uppnå mer!

Mathias

WWFs erfarenhet och expertis i kombination med Doconomys globala räckvidd och strävan att med hjälp av innovation aktivera konsumenter är en perfekt matchning för att snabba på omställningen till en mer hållbar utveckling.

Mathias Wikström, VD & grundare, Doconomy

Om Doconomy

Doconomy är ett svenskt fintechbolag som sedan 2018 skapat digitala lösningar för att öka kunskapen kring våra koldioxidvanor och minska vår klimatpåverkan. Läs mer på doconomy.com

Samarbetsansvarig