Köttguiden

Till guiden

konsumentguide för kloka matval

Du som konsument kan bidra till en mer hållbar köttkonsumtion genom att göra kloka matval som tar hänsyn till naturen, klimatet och djurens välfärd. Köttguiden gör det lätt att välja rätt – ladda ner den som mobilapp, spara ner den som pdf och läs mer här på sajten!

Vad vi äter har betydelse och du som konsument kan göra skillnad

Köttkonsumtionen bidrar globalt till minskad biologisk mångfald, ökade klimatgasutsläpp och ökad användning av bekämpningsmedel. Samtidigt kan kött bidra med viktiga näringsämnen i vår kost och de betande djuren är viktiga vår biologiska mångfald i Sverige. Därför är det viktigt att välja rätt. Genom att äta mindre men miljömässigt bättre kött och välja mer protein från växtriket kan du som konsument bidra till en mer hållbar köttkonsumtion.

Köttguiden gör det lätt att välja rätt – ladda ner appen, spara ner den som pdf eller läs fördjupningen här på sajten.

Nedan kan du läsa mer fördjupande om varför bedömningarna ser ut som de gör i guiden.

Film

Ät mindre men bättre kött med Köttguiden och stjärnkocken Paul Svensson

Film

Ät mindre men bättre kött med Köttguiden och stjärnkocken Paul Svensson

Trafikljus_köttguiden_1600x1200

Frågor med svar om Köttguiden

Varför ger WWF ut Köttguiden och vad betyder färgerna?

Läs svaren här

Köttguiden
Uppmaning till företag

Använd Köttguidens kriterier i era inköp, för att bidra till en hållbar utveckling

Läs kriterierna här

Medium_WW211689_fiskguiden_abborre_blå

Välj rätt fisk med Fiskguiden

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

Läs här

One-Planet-Plate-rödbeta-pixabay687251-2400x1200px

One Planet Plate

Du kan påverka klimatet och den biologiska mångfalden genom dina matval. One Planet Plate är en guide och en märkning som hjälper dig göra skillnad – en måltid i taget.

LÄS HÄR

fundering-vad-ska-jag-äta-shutterstock

Vad ska jag äta?

Vilket kött ska jag välja? Vilka certifieringar ska jag titta efter? Här finner du råd för vardagen och recept som gör det lätt att välja planetsmart i mataffären.

LÄS HÄR

Hjälp till att förbättra Köttguiden

Ny forskning, ny kunskap, förändrade regelverk och en föränderlig verklighet gör att Köttguidens kriterier och bedömningar behöver utvärderas och uppdateras kontinuerligt. Mejla därför gärna tips och synpunkter till oss på mat@wwf.se.

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Senast ändrad: 2019-11-25

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.