Köttguiden

konsumentguide för kloka matval

Du som konsument kan bidra till en mer hållbar köttkonsumtion genom att göra kloka matval som tar hänsyn till naturen, klimatet och djurens välfärd. Köttguiden gör det lätt att välja rätt – ladda ner den som mobilapp, spara ner den som pdf och läs mer här på sajten!

Vad vi äter har betydelse och du som konsument kan göra skillnad

Världsnaturfonden WWF arbetar för att säkra en rättvis tillgång på hälsosam mat för alla inom gränserna för en planet. Det innebär mat som är hållbart producerad och rättvist fördelad. Den ökande konsumtionen av kött och det sätt som många köttdjur föds upp är en av vår tids stora utmaningar.

Kött bidrar med viktiga näringsämnen i den svenska kosten och är en nyckelfaktor för vårt öppna landskap. Men idag äter vi i Sverige mer kött än vad som rekommenderas av hälsoskäl och vad planeten tål. Köttkonsumtionen bidrar globalt till minskad biologisk mångfald, ökade klimatgasutsläpp och ökad användning av bekämpningsmedel. Genom att äta mindre men miljömässigt bättre kött, välja mer protein från växtriket och inte slänga kött så gör du en hjälteinsats för planeten.

Köttguiden visar hur olika typer av kött påverkar miljön och djurens välfärd, och gör det lättare att göra ett medvetet val. Men det är svårt att ge enkla svar på frågan om vilket kött som är bäst. Köttguiden granskar olika köttslag utifrån fem kategorier – klimat, biologisk mångfald, bekämpningsmedel, djurvälfärd samt antibiotika – och visar även på andra proteinkällor som kan ersätta kött på tallriken.

Köttguiden bygger på ett omfattande material. Att förenkla detta till en konsumentguide som är lätt att förstå och samtidigt ger rättvisa till att frågan är komplex är en utmaning. Vill du veta mer om våra bedömningar och avvägningar? Välkommen att utforska våra underlag!

Ät mindre men bättre kött med Köttguiden och stjärnkocken Paul Svensson

Ät mindre men bättre kött med Köttguiden och stjärnkocken Paul Svensson

Trafikljus_köttguiden_1600x1200

Frågor med svar om Köttguiden

Varför ger WWF ut Köttguiden och vad betyder färgerna? Varför presenterar ni kriterier för antibiotika?

Läs svaren här

Köttguiden
Uppmaning till företag

Använd Köttguidens kriterier i upphandlingar för att bidra till en hållbar utveckling

Läs här

Film

Varför borde vi äta mindre men bättre kött? Se filmen om Köttguiden!

Film

Varför borde vi äta mindre men bättre kött? Se filmen om Köttguiden!

Medium_WW211689_fiskguiden_abborre_blå

Välj rätt fisk med Fiskguiden

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

Läs här

One-Planet-Plate-rödbeta-pixabay687251-2400x1200px

One Planet Plate

Du kan påverka klimatet och den biologiska mångfalden genom dina matval. One Planet Plate är en guide och en märkning som hjälper dig göra skillnad – en måltid i taget.

LÄS HÄR

fundering-vad-ska-jag-äta-shutterstock

Vad ska jag äta?

Vilket kött ska jag välja? Vilka certifieringar ska jag titta efter? Här finner du råd för vardagen och recept som gör det lätt att välja planetsmart i mataffären.

LÄS HÄR

Hjälp till att förbättra Köttguiden

Ny forskning, ny kunskap, förändrade regelverk och en föränderlig verklighet gör att Köttguidens kriterier och bedömningar behöver utvärderas och uppdateras kontinuerligt. Mejla därför gärna tips och synpunkter till oss på kottguiden@wwf.se

Anna_Richert_talespersoner_1024x655

Anna Richert

Ansvarig för matfrågor och Köttguiden, WWF

anna.richert@wwf.se

Mer om mig

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

Senast ändrad: 2019-04-09

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.