Köttguiden_puffbilder_alternativ

Quorn

QUORN

Quorn är en köttliknande produkt som tillverkas genom att svampprotein får växa i stora sterila tankar med syresatt vatten. Glukos, mineraler och vitaminer tillsätts. Svampmassan som bildas i tankarna torkas och blandas med äggvita, varefter den kryddas och formas till en mängd olika produkter såsom färs, filéer och korv. Quorn är ett varumärke och tillverkas av företaget Marlows Foods i Storbritannien.

Klimat

Vid produktion av råvarorna till Quorn-tillverkningen, glukos som görs av stärkelse från vete och äggvita, sker utsläpp av växthusgaser från marken och från förbränning av fossil energi i traktorer och vid tillverkning av mineralgödsel. Dock blir utsläppen per kg produkt eller per kg protein betydligt lägre för Quorn än för kött eftersom betydligt mindre yta krävs för att producera råvarorna i jämförelse med hur stor yta som behövs för foderodling för kött. Detta gäller även då transporten från Storbritannien inkluderas. Dock krävs en hel del energi i själva tillverkningsprocessen av Quorn. I Storbritannien där Quorn tillverkas används mycket fossil energi, vilket gör att Quorn får gult ljus (klimatavtrycket ligger under 4 kg CO2e/kg).1

Biologisk mångfald

Produktion av energi och protein från växter istället för från djur som äter foder som odlats på åkermark kräver betydligt mindre arealer jordbruksmark.2 I ett globalt perspektiv minskar det trycket på ny jordbruksmark. Att skogar skövlas är det allvarligaste hotet mot biologisk mångfald globalt.3 Det blir också mer mark över till mer extensiv odling med mindre mängd bekämpningsmedel, vilket gynnar den biologiska mångfalden. I ett lokalt perspektiv beror påverkan på den biologiska mångfalden på hur produktionen sker. Quorn får gult ljus då det krävs mindre än 5 m2 för att producera råvarorna, men eftersom sydamerikansk soja mycket troligt används inom produktion av de ägg som ingår.4

Kemiska bekämpningsmedel

Quorn får gult ljus i denna kategori då kemiska bekämpningsmedel troligtvis används i produktionen av råvarorna till Quorn. Användningen av bekämpningsmedel per kg produkt blir dock liten, eftersom liten mängd råvara krävs för att producera Quorn.

Djurskydd och bete

I Quorn ingår ägg som en råvara. Dessa ägg kommer från besättningar med frigående höns uppfödda i England enligt tillverkaren. Slakten sker med metoder som är godkända i England.

Följ ljussignalerna

Ljussignalerna rött, gult och grönt hjälper dig att välja rätt kött till middag. Köttguiden granskar olika köttslag utifrån fem kategorier – klimat, biologisk mångfald, bekämpningsmedel, antibiotika samt djurvälfärd och bete – och visar även på andra proteinkällor som kan ersätta kött på tallriken.

Rött = Undvik

Påverkan på planeten är alldeles för hög.

Gult = Var försiktig

Utmaningar finns inom miljö och/eller djurens välfärd.

Grönt = Ät måttligt

Om du äter kött, välj ur denna kategori.

Trafikljus_köttguiden_1600x1200

Frågor med svar om Köttguiden

Varför ger WWF ut Köttguiden och vad betyder färgerna? Varför presenterar ni kriterier för antibiotika?

Läs svaren här

Köttguiden

Köttguiden – konsumentguide för kloka matval

Du som konsument kan bidra till en mer hållbar köttkonsumtion genom att göra kloka matval som tar hänsyn till naturen, klimatet och djurens välfärd. Köttguiden gör det lätt att välja rätt.

Köttguiden

Källa

1. Martindale m.fl. 2012. The development of robust Life Cycle Analysis for mycoprotein and the meat free brand Quorn. Konferensbidrag LCA Food 2012, St Malo, Frankrike.
  2. Bruce m.fl. 1997. Vegan – vegeterian – allätare? SLU.
  3. MEA. 2005. Ecosystems and Human Well-being: Biodiversity Synthesis. World Resources Institute.
  4. Se 1

Hjälp till att förbättra Köttguiden

Ny forskning, ny kunskap, förändrade regelverk och en föränderlig verklighet gör att Köttguidens kriterier och bedömningar behöver utvärderas och uppdateras kontinuerligt. Mejla därför gärna tips och synpunkter till oss på kottguiden@wwf.se

Anna_Richert_talespersoner_1024x655

Anna Richert

Ansvarig för matfrågor och Köttguiden, WWF

anna.richert@wwf.se

Mer om mig

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Senast ändrad: 2019-02-05

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.