vegoguiden-avokado

Avokadon växer på träd som blir ca 20 meter höga och i snitt får man 120 avokados årligen från ett träd. Man tror att den har sitt ursprung i Mexiko. I Sverige har vi ätit avokado sedan 70-talet, och den har snabbt blivit en storfavorit världen över. I butik hittar vi ofta avokado från Mexiko och olika länder i Sydamerika, till exempel Chile.

Avokado kan komma från områden där odlingen kan ha mycket hög påverkan på vattenresurserna. Det kan också vara hög risk för förlust av biologisk mångfald eftersom odlingarna kan anläggas i områden som är naturligt artrika. Så den snabba ökningen och suget efter avokado i världen kan skapa problem. Ät med måtta, och försök hitta andra favoriter – så att detta populära bär (ja, det är faktiskt ett bär) inte tär för mycket på vår planet!

WWFs råd

Ät ibland

• Ekologisk avokado

Ekologisk avokado är odlad utan kemiska bekämpningsmedel vilket är bra för den biologiska mångfalden. Problemen med vatten och markanvändning kan dock fortfarande vara stora.

Var försiktig

• Avokado