Gå till huvudinnehållet

Nyheter|09 apr, 2019

Öppet brev till regeringen om Östersjötorsken

torsk-foto-erling-sv-1.jpg

Naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden WWF och Sportfiskarna skriver i ett brev till regeringen om den akuta situationen för det östra torskbeståndet i Östersjön och behovet av att vidta nödåtgärder. Resultaten i den nya rapporten från Internationella havsforskningsrådet ICES visar att de med stor sannolikhet kommer att rekommendera en nollkvot, det vill säga inget fiske alls, för det östra torskbeståndet i Östersjön inför 2020*. Det innebär att situationen är långt allvarligare än man tidigare trott och att åtgärder behöver vidtas å det snaraste för att rädda beståndet.

WWF, SNF och Sportfiskarna kräver ett omedelbart införande av nödåtgärder från EU-kommissionen. Det bör ske i form av ett omedelbart fiskestopp på det östra torskbeståndet samt en stängning av skarpsillsfisket i södra Östersjön. Därefter måste en snabb omprövning av kvotbesluten från 2018 göras.

• Så blev det också, ICES rekommenderade nollkvot för det östra beståndet.

Östersjötorsken - Öppet brev

Dela gärna:

Senast ändrad 12/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.