Mina Gurung dricker vatten i Nepal

Water Stewardship – för en ansvarsfull vattenförvaltning

Inte bara djur och människor, utan även företag är beroende av sötvatten. Men våra sötvattensekosystem är under ökat tryck. Vattenbristen är större än någonsin tidigare, och det som finns kvar blir allt smutsigare. Den globala vattenkrisen berör oss alla.

För att främja en hållbar vattenförvaltning arbetar WWF med Water Stewardship. Det är en arbetsmodell och ett tillvägagångssätt som handlar om att företag förstår riskerna med vattenbrist och föroreningar och vidtar åtgärder för att säkerställa att vattnet hanteras hållbart som en gemensam, offentlig resurs.

Det räcker inte att sträva efter en effektiv vattenanvändning. Genom Water Stewardship tar vi steget längre genom att den privata sektorn samarbetar med regeringar, andra företag, organisationer och lokalsamhällen för att skydda och vårda de gemensamma sötvattenresurserna. Med Water Stewardship vill WWF omdefiniera den privata sektorns roll, för att främja bättre styrning till förmån för människor och natur.

Vatten i Kerunge Khola Village

Ett arbete i flera steg

Arbetet med Water Stewardship sker på många nivåer och i flera steg. Från kännedom om sin egen vattenpåverkan, internt arbete och åtgärder, till att inspirera andra aktörer och hitta kollektiva lösningar. Slutligen ska berörda regeringar motiveras att hantera och investera i det aktuella sötvattensområdet på ett hållbart sätt.

Partnerskap med H&M-gruppen

I det förändringsdrivande partnerskap som WWF har med H&M-gruppen är Water Stewardship en av hörnstenarna. Med sin vattenintensiva produktion har textilindustrin ett stort ansvar i att förvalta och skapa en rättvis användning av sötvatten. Partnerskapet fokuserar på lösningar för H&M-gruppens vattenarbete, både för att utveckla deras egen verksamhet och för att inspirera andra aktörer till en mer hållbar vattenanvändning.

Tillsammans med H&M-gruppen har vi bland annat infört standarder för bättre vatten- och kemikaliehantering hos fler än 500 av H&Ms leverantörer. Vi har också tagit fram Kinas första riktlinjer för Water Stewardship inom textilindustrin. I Kina har även andra textilaktörer som Tommy Hilfiger och Target gått med i vårt Water Stewardship-arbete.

I Turkiet arbetar vi med att främja renare produktion i Büyük Menderes-floden. På bara ett år har vi engagerat flera intressenter och även lanserat riktlinjer för renare produktion för producenter verksamma i området.

Tillsammans med H&M har vi även engagerat hela textilindustrin i ett ”call for action” för en mer ansvarsfull vattenförvaltning. Uppmaningen som riktar sig till den globala textilindustrin fokuserar på att skapa stärkta ambitioner för vattenförvaltning och samarbete för att skapa starkare lösningar.

Panda (Ailuropoda melanoleuca)

Årsöversikt 2018

Ett år då biologisk mångfald äntligen fick något av den uppmärksamhet den förtjänar.

Senast ändrad 17/04/19