Olle Forshed
© Saga Sandin/WWF

Olle Forshed

Expert Regnskog & tropiskt skogsbruk

• Vad har du för bakgrund/utbildning?
    Jag är jägmästare samt doktor i tropisk regnskogsekologi och skötsel.
  • Vad har du tidigare jobbat med?
    Tidigare har jag varit regnskogsforskare vid SLU och på Borneo. Har forskat på skogens ekologi och träds tillväxt i regnskog samt utveckling av tekniker för skonsamt skogsbruk anpassat till regnskogens djur och växter. Jag har även varit med och lett ett tiotal vetenskapliga expeditioner i Borneos regnskog och arbetade tillsammans med olika folkgrupper i att utveckla skogsbruket i deras omkringliggande skogar.
  • Vilka är dina specialområden?
    Tropiska regnskogar, biologisk mångfald – växter och djur i regnskogen, tropiskt skogsbruk, urfolk i regnskogen samt Agroforestry och Non-timber forest products.
  • Berätta om ett roligt minne från WWF?
    Det mest spännande jag varit med om är när vi hittade spår efter, som man trodde då, den utdöda Sumatranoshörningen på Borneo. Det kändes som att vi hittade levande spår efter dinosaurier och ingen trodde på oss i början. Därefter startade vi en enorm ansträngning i att försöka rädda de sista noshörningarna på Borneo. Ett arbete som fortgår än i dag.
Olle Forshed Ladda ned

14 maj, 2019