Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|05 feb, 2019|Pressmaterial

Årets Earth Hour 30 mars – en manifestation för klimat och biologisk mångfald

När klimatförändringarna ökar och naturen och våra arter hotas, måste vi ta hand om vår planet bättre. Just detta fokuserar Världsnaturfonden WWF på under och före årets Earth Hour. Världens största klimat- och naturmanifestation äger rum lördagen den 30 mars klockan 20.30 till 21.3o.

WWFs Earth Hour belyser hur bråttom det är att ta hand om vår planet och minska såväl klimatförändringar som hoten mot vår natur och våra arter. Foto:Ola Jennersten Earth Hour engagerar miljontals personer, företag och städer över hela världen. I Sverige deltar såväl kommuner, företag, skolor som kyrkor och privatpersoner över hela landet och ordnar en rad aktiviteter på årets tema Earth Hour: #Connect2Earth – för du och planeten hör ihop!  Syftet med Earth Hour är att få världens ledare att agera nu för vårt klimat såväl som för vår biologiska mångfald. Politiker och andra beslutsfattare i städer och i företag måste göra det enklare för oss alla att leva hållbart och klimatsmart, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare, Världsnaturfonden WWF. WWF vill ta ett helhetsgrepp kring planetens utmaningar och i Earth Hour-kampanjen knyta ihop klimatfrågan med utmaningarna för naturen. Den dramatiska minskningen av bestånd av vilda ryggradsdjur, som WWFs Living Planet Report visade i höstas, är ett exempel. Klimatförändringar påverkar den biologiska mångfalden i allt högre grad. Samtidigt utgör naturen en slags krockkudde som mildrar effekterna av exempelvis torka eller annat extremt väder. Den biologiska mångfalden behövs för att vi ska få syre och mat, men den har också ett egenvärde i sig. Därför är det viktigt att vi har en helhetssyn på planetens utmaningar, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef WWF. Earth Hour engagerar miljontals unga och gamla, företag och städer över hela världen, sedan starten i Australien för tretton år sedan. Efter den rekordvarma svenska sommaren, skogsbränder och när Greta Thunbergs skolstrejker för klimatet sprider sig som en löpeld är det tydligt att klimatet och vår natur engagerar allt fler. Världsnaturfonden hoppas därför att ännu fler deltar i årets manifestation och påbörjar nya goda planetgärningar under Earth Hour-veckan. Att ta cykeln och tåget istället för bilen och flyget, och att äta mer klimatsmart är exempel på hur man kan låta Earth Hour bli startpunkten för att ställa om sitt leverne.   FAKTA Vad Sverige kan göra för att vi ska klara våra klimatmål, enligt WWF:
  • Öka takten i klimatarbetet – både i Sverige och EU.
  • Visa resten av världen att det går att ställa om och sprid de goda exemplen.
  • Förstå/agera på de höga utsläpp vi svenskar orsakar i andra länder.
  • Kommunerna måste vara centrala aktörer i klimatarbetet.
FAKTA Earth Hour:
  •  Earth Hour startades av WWF i Australien 2007 och har sedan dess vuxit lavinartat. Rekordmånga människor, företag och organisationer deltog i Earth Hour 2018. Så många som 188 länder och territorier anslöt sig.
  • WWF Living Planet Report 2018 visar att vi lever som om vi hade 1,7 planeter – och i Sverige som om vi hade fyra jordklot.
  • Earth Hour är ingen energisparkampanj, och släckningen den 30 mars är en symbolhandling för att visa att man är engagerad.
  • intresset är stort för Earth Hour. Förra året deltog totalt 258 kommuner i Earth Hour, vilket motsvarar 89 procent av totala antalet.
  • Information om och material för Earth Hour finns att ladda ner här: wwf.se/earthhour
För bilder och mer info: www.wwf.se/pressrum För frågor, kontakta: Lisbeth Larsson, kommunikationschef WWF, lisbeth.larsson@wwf.se, tel 070/8217156 Nina Schmieder, pressekreterare WWF, nina.schmieder@wwf.se, tel 0735-862622

Dela gärna:

Senast ändrad 15/03/19

Besök Frågor och svar om du har några frågor.