Pressmeddelande|14 okt, 2015|Pressmaterial

Årets Miljöhjältar prisas av WWF

Idag har WWF utsett Årets Miljöhjältar 2015 – Mats Karström från Vuollerim prisas för sina insatser att rädda och bevara skogar och Supermiljöbloggen för sitt arbete med att sprida kunskap i miljöfrågor. Kung Carl XVI Gustav delade ut utmärkelsen till vinnarna på WWFs höstmöte på Ulriksdals slott i Stock holm.

Utmaningen Årets Miljöhjälte startades år 2010 för att lyfta fram personer som gör skillnad för miljön och inspirerar andra att bli lite grönare. Priset delas ut i två kategorier: Biologisk Mångfald och Ekologiska Fotavtryck.

Årets Miljöhjälte - Biologisk Mångfald: Mats Karström, Vuollerim

Mats Karström har engagerat sig för miljön i 30 års tid. Han har tagit fram metoder för bedömning av skyddsvärda skogar och var initiativtagare till skogsgruppen ”Steget Före”. Mats jobbar som lärare på Bokenskolan i Jokkmokk.

Juryns motivering:

”Mats Karström i Vuollerim är en verkligt sann miljöhjälte med över 30 års ideellt naturvårdsarbete bakom sig. Mats var pionjär med att utveckla en inventeringsmetodik för naturvärdesbedömning av skyddsvärda skogar. Vissa arter är så kräsna att de endast överlever i gammelskog och många av dess arter är idag hotade. Genom sin metodik, som numera används av myndigheter, naturvårdsorganisationer och skogsföretag i hela landet, har Mats fått fram viktiga argument för att skydda skogar med höga naturvärden. År 1987 startade Mats skogsgruppen Steget Före och sedan starten har Steget Före medverkat till att långsiktigt skydda fler än 100 ur-och naturskogar. Därigenom har stora arealer med värdefull natur fått ett formellt skydd.”

Årets Miljöhjälte – Ekologiska Fotavtryck: Supermiljöbloggen, Beatrice Rindevall

Supermiljöbloggen startades 2010 och är idag en av Sveriges största miljösajter. Bloggen sprider aktuella nyheter, debatter och åsikter om miljö och hållbarhet och drivs helt av ideella krafter.

Juryns motivering:

”När medias intresse för miljöfrågor sviktar så finns hela tiden Supermiljöbloggen som en pålitlig kanal för att debattera och informera om miljöfrågor. Supermiljöbloggen har blivit en självklar scen för aktuell och viktig debatt. Beatrice Rindevall är redaktör på Supermiljöbloggen som drivs av frivilliga krafter. Beatrice Rindevall och Supermiljöbloggen är en fin förebild för ett samhällsengagemang som tack vare bloggen fortsätter att spridas till många.”

Pristagarna:
Mats Karström, mats.karstrom@hotmail.com
Beatrice Rindevall, mobil: 073 -937 38 71, beatrice.rindevall@supermiljobloggen.se

För mer information, kontakta:
Erika Reje, presskontakt WWF, 076-545 40 00

Senast ändrad 08/02/24