Pressmeddelande|04 apr, 2017|Pressmaterial

H&M går med i WWFs globala klimatprogram

H&M går nu med i Climate Savers, WWFs klimatprogram som engagerar företag att minska sin klimatpåverkan. Samtidigt släpper H&M en ny klimatstrategi, där WWF stöttat företaget att sätta ambitiösa kort- och långsiktiga mål för att ta itu med sin klimatpåverkan längs hela värdekedjan – från leverantörer, till transporter, till butiker och kunder.

- Att bedriva klimatarbete är inte längre bara avgörande för miljön, det är också affärskritiskt. Företag blir alltmer medvetna om sin miljöpåverkan men också om vilka risker och konsekvenser ett svagt miljöarbete kan ha för affärerna. Det är därför bolag vågar ta kliv framåt och sätta djärva mål för sitt klimatarbete. H&Ms nya klimatmål sätter en helt ny standard för textilbranschen och förhoppningsvis får det fler företag att följa efter, säger Daniel Robertsson, ansvarig för Världsnaturfonden WWFs företagssamarbeten.

Climate Savers-samarbetet pågår initialt fram till slutet av 2020 och är del i WWFs och H&Ms bredare partnerskap kring klimat, vatten och strategisk dialog. Som Climate Savers-bolag kommer H&M att fokusera på att minska sin klimatpåverkan genom utsläppsminskningar i hela sin värdekedja, och genom aktiviteter för att påverka modeindustrin och beslutsfattare i en mer hållbar riktning för klimatet.

Med WWFs stöd har H&M satt ett kortsiktigt mål att minska utsläppen i den operativa verksamheten till 2020 och ett långsiktigt mål att bli klimatpositiva i hela värdekedjan senast 2040. Det långsiktiga målet innebär att företaget kommer att minska mer utsläpp av växthusgaser än vad deras värdekedja avger.

- Det har aldrig varit viktigare att agera mot klimatförändringarna. Därför har H&M åtagit sig att vara klimatpositiva i hela värdekedjan 2o40 - hela vägen från utvinning av råvaror genom produkternas livscykel. Vi går längre än att minimera utsläppen från vår verksamhet för att istället skapa en positiv inverkan på klimatet. Det handlar både om att ta vårt ansvar som företag och är också ett sätt för oss att fortsätta vara lönsamma på sikt. Vi hoppas att fler företag inspireras att sätta liknande mål för att bekämpa klimatförändringarna, säger Pierre Börjesson, Global Sustainability Business Expert på H&M.

För att nå målet att bli klimatpositivt, ska H&M fokusera på energieffektiviserande åtgärder och förnybar energi. Företaget ska också ta itu med de utsläpp som inte går att ta bort, genom att stötta insatser som stärker planetens förmåga att återhämta sig och stå emot klimatförändringar och stötta tekniska innovationer som kan absorbera växthusgaser.

Climate Savers åtaganden och H&Ms klimatmål i korthet:

- Minska utsläppen i scope 1 (företagets direkta utsläpp) & scope 2 (företagets indirekta utsläpp) med 85% till 2020 jämfört med 2014.

- Minska energiförbrukningen i snitt per kvadratmeter och öppettider i H&Ms alla butiker med 25% 2030, jämfört med förbrukningen 2016.

- Skala upp sitt klimatpolitiska engagemang -  H&M ska aktivt arbeta för att påverka och stärka klimatpolicys på global och regional nivå.

- Anta vetenskapligt baserade klimatmål. Det innebär att säkerställa att alla klimatmål är helt i linje med vad vetenskapen säger är nödvändigt för att klara de globala klimatmålen.

- Uppnå en klimatneutral leverantörskedja i led 1 och 2 år 2030 - Det innebär att H&M ska stötta sina närmaste leverantörer att ha nettonoll i klimatutsläpp.

- Uppnå en klimatpositiv värdekedja senast 2040 - Då ska H&M minska mer utsläpp av växthusgaser än vad värdekedjan avger, och därmed ha positiv inverkan på klimatet.

För ytterligare information, kontakta:

WWF

Daniel Robertsson, Ansvarig Företagssamarbeten, 072-5110353, daniel.robertsson@wwf.se

Erika Reje, pressfrågor, 0765-454000, erika.reje@wwf.se

H&M

H&M Media Relations – +46 8 796 53 00, mediarelations@hm.com

Om WWF Climate Savers WWFs uppdrag är att hejda förstörelsen av vår planet och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen. Syftet med WWFs globala program för klimat och energi är att motverka klimatförändringarna. Climate Savers är del av det globala klimatprogrammet och syftar till att engagera näringslivet att minska sina koldioxidutsläpp och bidra till en mer hållbar framtid. Exempel på Climate Savers-medlemmar är Volvo, Coca-Cola och Lego. Läs mer på http://climatesavers.org/

Senast ändrad 09/02/24