Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|11 maj, 2023|Pressmaterial

Leif Johansson blir ny hedersordförande för WWFs förtroenderåd

Företagaren och den mångårige WWF-ambassadören Leif Johansson tar över H.M.K Carl XVI Gustafs roll som hedersordförande i Världsnaturfonden WWFs förtroenderåd från och med den 11 maj.

Leif Johansson.jpg
Leif Johansson är från 11 maj hedersordförande i WWFs förtroenderåd.

– Jag är otroligt hedrad av att bli WWFs förtroenderåds nya hedersordförande. Som mångårig ambassadör för WWF har jag haft förmånen att få följa organisationen och jag ska göra allt för att förvalta det på bästa sätt, säger Leif Johansson.

Förtroenderådet är WWFs rådgivande organ som möts två gånger per år. Här sitter representanter för organisationer, myndigheter, institutioner samt individuellt utsedda ledamöter som till exempel H.K.H Kronprinsessan Victoria. H.M.K Carl XVI Gustaf lämnade posten som förtroenderådets ordförande vid det ordinarie rådsmötet den 15 juni i fjol efter att ha suttit på posten sedan 1987. Leif Johansson tillträder formellt i samband med det ordinarie rådsmötet den 11 maj 2023.

Som naturvetare och ingenjör i grunden tänkte Leif Johansson först att han skulle bli fysikprofessor, men i stället hamnade han i näringslivet. Han har bland annat suttit som vd för Husqvarna motorcyklar, Facit, Electrolux samt vd och koncernchef för Volvo. Därefter har han varit ordförande för Astra Zeneca och Ericsson.

– Med min roll från näringslivet hoppas jag kunna belysa det faktum att vi alla måste vara med och hjälpa till för att värna om planeten, inte minst inom näringslivet som nu är med och leder omställningen, säger Leif Johansson.

På flera plan har både hans yrkesmässiga och personliga intressen legat nära WWF. Under hans tid inom SCAs styrelse har han bland annat lärt sig mycket om brukandet av skog. Sedan ett halvår tillbaka sitter han också i Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse som verkar för att främja svensk akademisk forskning – inte minst inom skog och natur.

Privat har han ett stort intresse för skogen och naturen. Han tillbringar också mycket tid ute på havet med att segla. Han är sedan mer än tio år tillbaka ambassadör för WWF.

Dessutom är Leif Johansson hedersdoktor i teknik vid Chalmers tekniska högskola och Blekinge Tekniska Högskola samt i medicin vid Göteborgs universitet. Han har varit preses i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) samt varit medlem och ordförande i European Round Table of Industrialists.

Annika Helker Lundström har valts om som WWFs styrelseordförande.

Vid frågor kontakta:

Nina Schmieder, pressekreterare WWF, tel 0735-862622, press@wwf.se

Dela gärna:

Senast ändrad 19/03/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.