Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|02 okt, 2017|Pressmaterial

Ny rankning av hållbar bomull: IKEA och H&M på 10-i-topplistan

IKEA är bäst i klassen globalt när det gäller användning av hållbar bomull. I täten ligger också H&M, Nike och Marks and Spencer. Men många fler måste göra mer. Det visar en ny rapport från organisationerna WWF, Solidaridad och Pesticide Action Network som granskat hållbarheten i mode- och textilbranschen.

Foto: Richard Vincent/WWF. Bomullsarbetare i indiska Warangal.

– Det är positivt att två stora svenska företag ligger i topp. Men många andra borde göra mer. Ingen kan skylla på att det inte finns hållbar bomull att köpa. Vi hoppas att de medvetna företagen kan driva på en förändring i rätt riktning och bidra till att öka efterfrågan, säger Daniel Robertsson, chef för företagssamarbeten på WWF.

Rapporten Sustainable Cotton Ranking 2017 omfattar 75 av de största företagen som använder bomull i sina produkter. Det är dubbelt så många jämfört med förra året. Granskningen har breddats och täcker länder som Brasilien, Kina, Indien och Sydafrika.

IKEA toppar listan med H&M på femte plats. Ytterligare åtta företag klassar som “på god väg” och får 26-50 poäng av 100 maximalt (Adidas, Nike och Levis). 18 stycken “startar resan” och får mellan 5-25 poäng (bland annat Hugo Boss och Benetton). Återstående 44 får mindre än 5 poäng och underkänt. Bottenplatser har företag som Giorgio Armani, Walmart och Footlocker

Cirka 15 procent av volymen kommer från hållbara odlingar, en ökning från 13 procent jämfört med 2016. Men svag efterfrågan från företag och konsumenter gör att bara en dryg femtedel (21 procent) av den säljs som hållbar. Bara totalt 11 företag har satt tidsbestämda mål på att nå 100 procent hållbar bomull 2020 eller tidigare.

Låg efterfrågan från konsumenter, komplexa leverantörskedjor och dyrare kostnader är hinder i vägen för hållbar bomull, enligt företagen själva.

Att sötvatten är en bristvara på många håll i världen borde få bolag och investerare att ställa om mot mer hållbara inköp, menar WWF.

– Efterfrågan måste öka om vi ska få en kraftfull förändring på marknaden. Vi uppmanar också alla företag som använder stora volymer att sätta målet att nå 100 procent hållbar bomull senast 2020, säger Daniel Robertsson.

Fakta: Granskningen har gjorts av www.aidenvironment.org och omfattar certifieringar som Better Cotton, Organic Cotton, Fair Trade Cotton och Cotton Made in Africa samt återvunnen bomull

Läs mer på: http://www.sustainablecottonranking.org/

För mer information, kontakta: 

Daniel Robertsson, ansvarig företagssamarbeten WWF, 072-511 03 53, daniel.robertsson@wwf.se

Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77 samt WWFs pressjour: 08-546 575 07

 

Dela gärna:

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän medlem

Tack vare våra trogna naturvänner kan vi fortsätta kampen för djur och natur. Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Bli medlem

Senast ändrad 09/02/24

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se