Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|21 mar, 2024|Pressmaterial

På lördag är det Earth Hour – agera för planeten

Lördag den 23 mars klockan 20.30-21.30 är det Earth Hour – världens största klimatmanifestation. Släck lampan och bidra till att vända förlusten av biologisk mångfald och begränsa klimatförändringarna.

_WW2149613
Earth Hour-firande i Helsingfors Finland.

– Genom att släcka på Earth Hour sänder vi alla ett viktigt budskap. Vi måste stoppa klimatkrisen och förlusten av biologisk mångfald innan det är för sent. Tillsammans är vi världens chans, säger Gustaf Lind, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF.

Earth Hour startade år 2007 i Sydney och varje år engagerar Earth Hour nästan en miljard människor globalt, men också en stor mängd städer och företag. Syftet är att genom att släcka under en timme skicka en signal till alla beslutsfattare att börja agera kraftfullt för en hållbar planet.

I år släcks kända byggnader och platser runt om i hela landet för att visa engagemang för planeten, människor och klimatet. Från Skistars backar i norr, Göteborgsoperan i väst, Öresundsbron i syd till Stockholms slott.

Internationellt släcker flera ikoniska byggnader som bland annat Sydneys operahus, Empire State Building, Shah Faisal-moskén i Pakistan och Maputo Katembe Bridge i Mocambique.

Men Earth Hour är så mycket mer än bara en släckning av lampor. Bland annat har H&M Group och Ikea uppmanat sina anställda över hela världen att delta i WWFs tipspromenad tillsammans med Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet under Earth Hour för att lära sig mer om miljö, klimat och biologisk mångfald, samtidigt som man får motion och kommer ut i naturen.

WWF lyfter också vikten av hållbar mat genom bland annat ett samarbete med kocken Jessie Sommarström.

– Den här timmen är så mycket viktigare än bara mysig samvaro. Det är ett globalt agerande och en manifestation som måste bli ett uppvaknande för makthavare över hela jorden. Vi måste agera för planeten nu. Och för kommande generationers skull. Det handlar faktiskt om vad vi vill lämna i arv till våra barn och barnbarn, säger Cecilia Stenström, projektledare för Earth Hour på WWF.

Temat för årets Earth Hour är ”Tillsammans är vi världens chans”.

Delta i Earth Hour

Gå WWFs och Korpens tipspromenad och lär dig mer om hur du kan agera för planeten, klimatet och den biologiska mångfalden.

Se vodden med WWFs Ulrika Backlund, Jessie Sommarström och Korpen där de pratar om hur man kan äta mer hållbart. Så äter du mer hållbart (youtube.com)

Bjud på en hållbar mörkermiddag. Recept hittar du här.

Gör uppdrag för planeten genom WWFs community Agera.

FAKTA: Ikonbyggnader som släcker på Earth Hour

I år släcker bland annat följande ikonbyggnader i Sverige: Skansen, Af Chapman, Stockholms stadshus, obelisken på Sergels Torg, Tekniska nämndhuset, Kulturhuset, Drottningholms slott, Gripsholm slott, Stockholm slott, Ulriksdals slott koppartälten Haga, Kolmården, Skara sommarland, Furuviksparken.

Internationellt släcker ikonbyggnader som Eiffeltornet i Paris, Tokyo Tower, Brandenburger Torg i Berlin, Shah Faisal-moskén i Pakistan, Peterskyrkan i Vatikanstaten, Colosseum i Rom, Maputo Katembe Bridge i Mocambique, operahuset i Sydney och Niagarafallen som en symbolisk gest för att visa sitt stöd för Earth Hour.

Dela gärna:

Senast ändrad 27/03/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.