Pressmeddelande|15 apr, 2016|Pressmaterial

Svenska företag banar väg för ansvarsfull soja

Sedan 2014 samarbetar svenska företag och organisationer för att öka andelen ansvarfullt odlad soja som används av den svenska livsmedelssektorn. Nu redovisas arbetet som har bidragit till inköp av mer än 250000 ton certifierad soja, vilket motsvarar en odlingsyta större än halva Öland.

- Det här visar att det är möjligt att ställa krav på en ansvarfullt producerad soja och att företagen kan sätta gemensam press på omställning. Nu hoppas jag att fler företag tar steget och ansluter sig till sojadialogen, säger Margareta Renström, sojaexpert på Världsnaturfonden WWF.

Det är 27 svenska företag och organisationer inom livsmedelssektorn från jord till bord som tillsammans med WWF gått ihop i den svenska sojadialogen för att verka för en användning av mer hållbart producerad soja. Överenskommelsen går ut på att ställa krav på att all den soja som ingår i och till företagens produkter ska vara certifierad av RTRS (Roundtable on Sustainable Soy) eller ProTerra senast 2015, vilket företagen nu uppfyllt. Det gäller oavsett om sojan använts i svensk produktion eller om varan importerats. Sojadialogen täcker drygt hälften av den svenska konsumtionen.

Soja är en av världens största och viktigaste grödor för produktion av vegetabiliskt protein och olja. Huvuddelen av den soja som produceras används till djurfoder vid produktion av kött, mjölk och ägg samt vid odling av fisk. Den många gånger storskaliga odlingen av soja förstör unika naturområden när miljoner hektar skog, gräsmarker och savanner omvandlas till jordbruksmark. För att skydda värdefull natur, stoppa avskogningen och utsläppen av växthusgaser samt minska sociala konflikter måste utvecklingen bli mer hållbar. Det är något som certifieringen säkerställer.

De senaste femtio åren har produktionen tiofaldigats, till stor del på grund av ökad export till EU. Den ökande konsumtionen av kött är den enskilt viktigaste orsaken till den snabba expansionen av odlingen. Allt tyder på att efterfrågan kommer att fortsätta öka. Den soja som konsumeras i Sverige kommer framförallt från Sydamerika.

Deltagare i den svenska sojadialogen:

Företag: Arla Sverige, Axfood Sverige, Bjärefågel i Torekov, Coop Sverige, Dalsjöfors Kött, Ginsten Slakteri, Guldfågeln, Gäsene Mejeri, HKScan Sweden, ICA Sverige, Ingelsta Kalkon, KLS Ugglarps, Knäreds Kyckling, Kronfågel, Lagerbergs, Lantmännen, Martin & Servera, Nyhléns Hugossons Chark, Skånemejerier, Skövde Slakteri/Gudruns.

Organisationer: Svensk Fågel, Svenska Ägg, Svenskt kött, Föreningen Foder & Spannmål, Lantbrukarnas Riksförbund, Svenska Köttföretagen, Sveriges Nötköttsproducenter, Världsnaturfonden.

Kontakt:

Margareta Renström, senior rådgivare marknadsförändring, telefon: 08-546 57 505