Pressmeddelande|19 sep, 2023|Pressmaterial

Tre nominerade till WWF-priset Årets Miljöhjälte 2023

Therese Lindgren, Leif Öster och Axfoundation har alla blivit nominerade till WWFs prestigefyllda utmärkelse, Årets Miljöhjälte 2023. Syftet med priset är att uppmärksamma personer eller organisationer som har gjort en positiv påverkan på miljön och naturen, samtidigt som de inspirerat andra. Vinnaren tar emot sitt pris under WWFs höstmöte den 5 oktober.

Årets_miljöhjälte
De tre nominerade till årets miljöhjälte: Leif Öster, Axfoundation och Therese Lindgren.

– Det är fjortonde gången som WWF delar ut priset Årets miljöhjälte. Syftet med priset är att lyfta fram personer eller organisationer som gör skillnad för miljön och naturen och inspirerar till ett engagera andra. De nominerade i år uppvisar en stor och imponerande bredd. De representerar det som WWF tror på: Alla behövs på hållbarhetsresan, såväl företag som civilsamhället och alla privatpersoner, säger Gustaf Lind, generalsekreterare för WWF.

Juryn består av representanter från WWFs personal samt WWFs ungdomsråd WWF Sweden Youth. De utgår ifrån kriterier för att utse de nominerade.

De nominerade ska under året ha agerat som en inspirerande förebild för hållbarhet och biologisk mångfald. Med kreativa och nyskapande insatser har de gjort något stort för miljön antingen genom samarbete eller individuellt.

En pristagare kommer att utses och under prisutdelningen kommer Kronprinsessan Victoria att närvara. Vinnaren kommer att få en prissumma på 100 000 kronor.

De tre nominerade till Årets Miljöhjälte är:

Therese Lindgren

Motiveringen till hennes nomineringen lyder: På sin hållbarhetsresa har Therese Lindgren stannat till på flera hållplatser i sitt liv, från smink och skönhet, till psykisk ohälsa och djurskydd – ända fram till slutstationen med en hållbar livsstil. Med över en miljon följare är hon en av Sveriges allra mest inflytelserika influencers som inspirerar sina följare till en grönare omställning och pratar om det som är viktigt på riktigt.

Therese använder sitt inflytande till att få fler att följa efter och ta ansvar för planeten. En unik och värdefull insats som förtjänar vår beundran och respekt.

– Jag är så oerhört tacksam och ödmjuk inför nomineringen till Årets Miljöhjälte. Genom hela min hållbarhetsresa har jag mottagit så mycket stöd och inspiration, särskilt från mina följare. Det påminner mig om kraften av gemenskap och att vi tillsammans kan åstadkomma verklig förändring. Den här nomineringen är därför inte bara min, utan ett erkännande till var och en av oss som donar på i vardagen för en grönare framtid, säger Therese Lindgren.

Leif Öster

WWFs motivering till denna nominering är: Leif Öster är skogsbrukaren och turistföretagaren som driver opinion om naturvård och hållbar skogsindustri. Med välformulerade och faktabaserade debattinlägg och tweets argumenterar han för en alternativ skogspolitik och mer skonsamma metoder i skogsbruket. Han är själv bästa exemplet som visar att man med hyggesfritt skogsbruk kan skapa en skog där växter, djur och människor frodas och trivs. Leif har med sin passion för skogen spridit medvetenhet och kunskap som hjälper oss att inte gå vilse i skogsdebatten.

– Jag försöker varenda dag verka för ett bättre brukande av våra skogar. Nomineringen känns därför som en stor uppmuntran att fortsätta, säger Leif Öster.

Axfoundation

Motiveringen till Axfoundations nomineringen lyder: Som en spindel i nätet väver Axfoundation samman näringsliv, forskare, politiker och andra förändringsagenter och utforskar metoder för en mer hållbar utveckling.  Axfoundation visar praktiska alternativ inom cirkulär ekonomi, framtidens mat samt hållbar produktion och konsumtion. De presenterar lösningar på hållbarhetsutmaningar i olika branscher, här hemma och globalt. Med sitt ambitiösa arbete bidrar Axfoundation till en renare jord med nyttigare mat – och därmed till en ljusare framtid för oss alla.

– Det är en ära att vi är nominerade! Det här är verkligen ett fint kvitto på att det praktiska arbete Axfoundation gör tillsammans med partners inspirerar andra. Det här ger energi i vårt oförtrutna arbete med att fram konkreta lösningar på komplexa hållbarhetsproblem som rör sakerna vi köper, maten vi äter och resurserna vi nyttjar, säger Maria Smith, Generalsekreterare Axfoundation.

För frågor, kontakta:

Cecilia Stenström, projektledare WWF, tel 070-6693910, cecilia.stenstrom@wwf.se