Pressmeddelande|19 feb, 2021|Pressmaterial

WWF drar igång jubileumskampanj – är du med?

WWF i Sverige fyller 50 år i år och uppmärksammar jubiléet i kampanjen Är du med, som startar i dag. Målet är att få med svenska folket att anta 50 förändringar för klimatet och biologiska mångfalden. WWF planerar även en digital tågresa genom Sverige. Och i augusti blir det stor insamlingsgala på TV4.

Kampanjen Är du med drar igång måndagen den 25 januari. Den tar tag i vår tids stora ödesfrågor som rör vår planet. Fokus ligger på att stoppa den negativa utvecklingen och få till en hållbar omställning. WWF uppmanar till handlingskraft och riktar sig till allmänheten, men också till skolor, kommuner och företag. För allmänheten har 50 förändringar på olika nivåer i vardagen tagits fram så alla kan påbörja sin egen hållbarhetsresa.

Ett av målen är att få så många som möjligt att engagera sig. Därför mäts deltagandet löpande och topplistor tas fram över de mest populära förändringarna.

– Vi har medvetet tagit oss utanför vår comfort zone och vill utmana sättet klimat och miljöfrågor vanligtvis kommuniceras. Nu handlar det om att engagera sig till en bättre värld. Helt enkelt för att det är rätt sak att göra, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef WWF.

Denna vecka kommer kampanjfilmen Är du med visas på bland annat TV4. Det blir också annonsering i rikspress, utomhusreklam, kulturtavlor samt digital annonsering. Även WWFs egna kanaler ingår i kampanjen.

Kampanjen är framtagen tillsammans med byrån Håkanson United. Under våren kommer WWF ge sig ut på en digital turné och ta Är du med-kampanjen ut i landet och nära folket.

–  Det är en ära att få jobba med WWF i den här satsningen. Klimat- och miljöfrågor har aldrig varit viktigare och genomsyrar idag så gott som alla delar av samhället. Det engagemanget har vi velat fånga upp och kanalisera till en positiv kraft i Är du med, säger Petter Håkanson, vd på Håkanson United.

WWFs jubileum sammanfaller med Supermiljöåret, som sköts upp från i fjol då Covid-19 bröt ut. Under året ska en rad beslut fattas som blir avgörande för vår framtid. Detta kommer WWF att uppmärksamma under olika evenemang under året, inte minst under Earth Hour.

Under våren blir det klart vilka som kommer vara programledare för första jubileums- och insamlingsgalan på TV4 den 26 augusti. Kampanjen kan följas på sociala medier under #ärdumed #WWFSverige50.

För mer information, se:

Länk till kampanjsidan finns här

Länk till introfilmen som kommer att gå på TV4 finns här på Youtube.

Smakprov på annons: (bifogas)

Kampanjnamn: Är du med?

Huvudbyrå: Håkanson United