Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|26 apr, 2021|Pressmaterial

WWF och Doconomy i samarbete för mer hållbar konsumtion

Nu ingår WWF och fintechbolaget Doconomy ett treårigt samarbete för att vägleda människor mot en mer hållbar livsstil. Genom att kombinera Doconomys digitala verktyg med WWFs kunskap om klimat och naturvård ska konsumenter få större insikt om sin påverkan och inspireras till mer miljösmarta val, direkt i sina telefoner.


Bild: Benjamin Brunner, Unsplash

Dagens ohållbara produktion och konsumtion sätter ett stort tryck på vår planet och spär på både klimatkris och förlust av biologisk mångfald. Enbart i Sverige konsumerar vi i genomsnitt som om vi har ungefär fyra planeter.

— Som konsument är det ofta svårt och krångligt att få grepp om sin individuella miljöpåverkan och hur den kan minskas. Genom partnerskapet med Doconomy vill vi ändra på det.  Ambitionen är att få miljontals människor att ställa om, till en början i Sverige och på sikt även internationellt, säger Erika Sundell, biträdande avdelningschef Näringsliv och Finans på WWF Sverige.

I partnerskapet bidrar WWF med kunskap kring klimat- och naturvårdsfrågor och en lång erfarenhet av att påverka olika samhällsgrupper i en mer hållbar riktning. Doconomy har beräkningsmodeller, verktyg och plattformar som når miljontals användare av finansiella tjänster via telefonen, i dagsläget både i Europa och USA. Genom samarbetet ska även WWFs egna verktyg och kampanjer stärkas upp med beteendeinsikter och data.

— För Doconomy har ett partnerskap med WWF länge stått högt på vår önskelista. WWFs djupgående erfarenhet och expertis i kombination med Doconomys globala räckvidd och strävan att med hjälp av innovation aktivera konsumenter är en perfekt matchning för att snabba på omställningen till en mer hållbar utveckling, säger Mathias Wikström, grundare och VD Doconomy.

Samarbetet ska till en början fokusera på produkters och tjänsters klimatpåverkan. Ambitionen på sikt är att även inkludera områden som vatten och biologisk mångfald.

Läs mer: https://www.wwf.se/foretag/samarbeten/doconomy/

Om Doconomy

Doconomy grundades i Sverige 2018 och tillhandahåller digitala lösningar för att spåra och mäta koldioxidavtrycket. Företaget använder innovation, data och design för att stödja konsumenter att göra välinformerade val, som i sin tur främjar mer hållbar konsumtion. https://doconomy.com/

Om WWF

WWF är en oberoende och partipolitiskt obunden miljö- och naturvårdsorganisation som bildades 1961. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och skapa en framtid där människor lever i harmoni med naturen. https://www.wwf.se/

För mer information, kontakta:

WWF: Erika Reje, pressekreterare, erika.reje@wwf.se, +46 765 45 40 00

Doconomy: Masse Benesch, Head of Communications, masse.benesch@doconomy.com   +46 733 14 14 34

Dela gärna:

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Nödläge i Amazonas - Ge en gåva

Din gåva går till projekt för att först och främst få stopp på bränderna, där WWF ger stöd och hjälp till brandbekämpning och utrustning.


Stöd det akuta arbetet

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Bli WWF-vän

Senast ändrad 27/02/24

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se