Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|28 apr, 2021|Pressmaterial

WWF och GANT ingår vattensamarbete

GANT och WWF har ingått partnerskap för att göra vattenanvändningen i företagets värdekedja mer hållbar. Partnerskapet ska analysera GANTs risker kring vatten, utveckla bolagets befintliga strategi och samverka med andra aktörer i branschen. Genom avtalet blir GANT det tredje stora modebolaget att engagera sig för mer ansvarsfull vattenförvaltning med WWF Sverige.

Bild: Charlotta Järnmark, WWF

Vatten är en central resurs för modeindustrin då det används genom hela värdekedjan; från råmaterial till det att konsumenterna tvättar de färdiga plaggen. Samtidigt är vattenbristen globalt större än någonsin, och det vatten som finns tillgängligt blir allt smutsigare.

—  Det är viktigt och akut att företag hanterar vattenfrågan, också för att det hänger ihop med andra stora ödesfrågor som klimat och biologisk mångfald. WWF har drivit på modebranschen globalt länge och ser med glädje att allt fler bolag vill agera. GANT blir ett väldigt viktigt tillskott i detta arbete, säger Erika Sundell, biträdande avdelningschef Näringsliv och Finans på WWF Sverige.

Tillsammans ska partnerskapet uppdatera företagets befintliga vattenstrategi och driva på för mer ansvarsfull vattenförvaltning i prioriterade regioner där GANT har produktion. Utöver detta ska GANT verka för att få andra modebolag att aktivt arbeta för förbättrad vattenanvändning.

— Vatten är en central del i vårt hållbarhetsarbete. Jag är stolt över att GANT och WWF kommer samarbeta med det gemensamma målet om en mer hållbar vattenanvändning. Partnerskapet är ett viktigt steg för att ta GANTs vattenstrategi till nästa nivå, säger Jessica Cederberg Wodmar, Global Sustainability & Innovation Director på GANT.

Avtalet mellan WWF och GANT löper över tre år. Sedan tidigare samarbetar WWF Sverige med modebolagen H&M-gruppen och Gina Tricot kring vatten.

Fakta:

Hållbar vattenförvaltning (water stewardship) handlar om att företag förstår riskerna med vattenbrist och föroreningar. Det innebär också att de vidtar åtgärder för att säkerställa att vattnet hanteras hållbart som en gemensam offentlig resurs. Det räcker inte att bara sträva efter effektivitet. Med en hållbar vattenförvaltning tar man ett steg längre där den privata sektorn samarbetar med regeringar, andra företag, organisationer och lokalsamhällen för att skydda och vårda de gemensamma sötvattenresurserna.

Om WWFs och GANTs partnerskap

Om WWFs företagsprogram för vatten

För mer information, kontakta

1. Erika Sundell, biträdande avdelningschef Näringsliv och Finans på WWF, erika.sundell@wwf.se, +46705448292
  2. Erika Reje, pressekreterare WWF, erika.reje@wwf.se, +46765454000
  3. Andrea Miles, Global PR-chef på GANT, Andrea.miles@gant.com, +46761802788

Dela gärna:

Senast ändrad 27/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.