Pressmeddelande|26 nov, 2014|Pressmaterial

WWF och Volvo trappar upp klimatsamarbete

Volvokoncernen och WWF förnyar sitt samarbete med nya ambitiösa mål i WWFs globala klimatprogram Climate Savers. Förutom att minska utsläppen från produkter och tillverkning ska nu Volvokoncernen driva utvecklingen mot sänkta koldioxidutsläpp i hela transportsektorn. Bland annat ska utsläppen från Volvos produkter och produktion minska med minst 40 miljoner ton koldioxid år 2020 jämfört med 2013. 

Vårt åtagande gentemot WWF kommer att leda till konkreta framsteg. Det visar att vi menar allvar med vårt arbete med att sänka utsläppen och göra framtidens transporter hållbara och utsläppsfria. Climate Savers ställer höga krav på Volvokoncernen och vi är stolta över att kunna fortsätta samarbetet, säger Volvos vd och koncernchef Olof Persson.  

Volvokoncernen anslöt sig till WWFs klimatprogram 2010 och är fortfarande den enda internationella fordonstillverkare som är medlem. Climate Savers engagerar företag i kampen för att minska sin klimatpåverkan och företagen lovar att sänka sina koldioxidutsläpp enligt en överenskommelse mellan företaget, WWF och oberoende tekniska experter.

Utöver ett löfte om minskade utsläpp från fordon och produktion under perioden 2015 till 2020, kommer Volvo att genomföra ett antal aktiviteter för att skynda på utvecklingen mot lägre koldioxidutsläpp i hela den tunga fordonssektorn.

Transportsektorn har en mycket stor påverkan på klimatet. Volvokoncernens åtaganden är ett bra exempel på hur transportsektorn kan arbeta för att få ner sina utsläpp i hela värdekedjan, med potential att förändra framtiden för transporter och byggande. Samarbetet är ett viktigt steg för att begränsa klimatrisker och en övergång till ett hundra procent förnybart energisystem där transporter och industrier självklart är inkluderade. Vår förhoppning är att Volvos åtaganden kommer att uppmuntra andra att följa efter, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF i Sverige.

I åtagandet ingår bland annat att:

  • Minska utsläppen från Volvos produkter och produktion med minst 40 miljoner ton CO2 år 2020 jämfört med 2013.
  • Utveckla en lastbilsprototyp vars bränsleförbrukning är betydligt bättre än förbrukningen hos dagens motsvarande lastbil.
  • Utveckla och demonstrera anläggningsmaskiner med betydligt förbättrad bränsleeffektivitet. De nya prototyperna ska vara minst 30 effektivare är 2013 års standardmodeller.
  • Starta upp så kallade City Mobility-koncept i minst fem städer, ett erbjudande där Volvo Bussar arbetar tillsammans med städer och regioner för att hitta den bästa och energisnålaste kollektivtrafiklösningen. Ett exempel är att planera infrastruktur för elektriska stadsbussar.
  • Uppmana och hjälpa tio utvalda underleverantörer att förbättra sin energianvändning.
  • Vara värd för Construction Climate Challenge (CCC), där representanter för anläggningsindustrin, akademiker och politiker träffas för att utbyta erfarenheter och hitta finansiering av nya forskningsprojekt – samt ge stöd till ny forskning och sprida kunskap och resurser för att hjälpa industrin att göra skillnad för kommande generationer.
    Volvo lanserade det förnyade samarbetet med Climate Savers vid Volvokoncernens Sustainability Forum i Stockholm den 26 november.

För frågor, kontakta:
Siv Persson, Senior Manager Corporate Partnerships WWF, 08-624 74 40,
mobil 0733-62 40 01,
siv.persson@wwf.se
Stefan Henningsson, klimatexpert WWF, 070-579 92 91
Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77,
marie.vonzeipel@wwf.se
Karin Wik, medierelationer Volvokoncernen, mobil: 0765 -53 10 20

Dela gärna:

Senast ändrad 19/03/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se