Pressmeddelande|16 sep, 2019|Pressmaterial

WWF vill stoppa utrotningen i ny kampanj

Den 16 september kickar Världsnaturfonden WWF igång en stor höstkampanj som uppmärksammar den snabba förlusten av djur och natur.

– Trycket på naturresurserna ökar konstant. Vi vill ge allmänheten en bredare och djupare kunskap om den snabba förlusten av biologisk mångfald och skapa ett paradigmskifte kring beteende och agerande för att vända trenden, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef WWF.

Kampanjen pågår från 16 september till 31 december, och kommer synas brett i allt från TV-reklam på bland annat TV4, i onlineannonser på Facebook (www.facebook.com/Varldsnaturfonden), Instagram (www.instagram.com/wwfsverige) och Youtube, samt printannonser i dagspress och på SJs tåg.

–WWFs Living Planet Report 2018, som granskar tillståndet på planeten, visar att populationerna av vilda ryggradsdjur i snitt har minskat med 60 procent sedan 1970. I våras presenterade FNs vetenskapliga expertpanel för biologisk mångfald, IPBES en stor rapport om tillståndet för jordens djur, växter och ekosystem med budskapet: ”En miljon arter riskerar utrotning”. Detta måste bli allmänt känt så att vi kan vända trenden, säger Joacim Skagerfält, insamlingschef, WWF.

WWF vill att frågan om biologisk mångfald ska behandlas med samma angelägenhet som klimatfrågan. Därför behöver allmänhet, företag och politiker förstå vilka hoten mot biologisk mångfald är och vilka konsekvenserna blir när djur och natur försvinner eller trycks undan. Detta kommer höstens kampanj att uppmärksamma.

Ett tiotal ”Världshjältar” kommer bland annat att engagera sig i kampanjen helt utan ekonomisk ersättning, för att sprida budskapet om förlusten av biologisk mångfald och vara med och driva insamling till naturvård. Några av Världshjältarna är influencers som Therese Zätterqvist, Sabina Deciree, Minimalisterna Elisabeth Byström & Johan Ernfors och Emma Sundh medgrundare till Klimatklubben, samt dykaren och WWF-ambassadören Annelie Pompe.

När kampanjen startar kommer WWF att lansera ett nytt koncept på YouTube: WWF TV. WWF publicerar ett nytt avsnitt i veckan där tittarna kommer att få lära sig något nytt om hållbarhet, djur och miljö. WWF kommer att besvara vanliga (och ovanliga) frågor, krossa myter och ge tips om hur vi alla kan göra skillnad för planeten i vardagen.

För mer information om WWF TV, se exempel här:

www.youtube.com/wwfsweden eller här: https://www.youtube.com/watch?v=iD-STFNDXHc

Länk till kampanjsidan här: www.wwf.se/stoppautrotningen

Länk till introfilmen som kommer att gå på TV här: https://youtu.be/D9YsQsNkaPU

Kampanjfakta: En levande planet

Kampanjnamn: En levande planet

Art director: Jenny Lundell, Brandline

Copy: Sofia Mårtensson, Brandline

Digital tillväxtbyrå: Heep

Webbyrå: Brandline

WWF: Jenny Sjöberg, Lina Karanikas, Torbjörn Hegedüs med flera.

Följ #LevandePlanet och #StoppaUtrotningen på Facebook, Instagram och Twitter.

För frågor, kontakta:

Lisbeth Larsson, kommunikationschef WWF, 070-821 71 56, lisbeth.larsson@wwf.se