Pressmeddelande|05 nov, 2020|Pressmaterial

WWFs generalsekreterare slutar – blir ny chef på SMHI

Världsnaturfonden WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén lämnar sitt uppdrag i början av nästa år för att bli ny generaldirektör på Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, SMHI.

Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF, börjar som ny generaldirektör på SMHI i februari 2021. Foto: Stefan Nilsson.

Han tillträder chefsjobbet på SMHI den 8 februari 2021.

— Jag lämnar efter 10 intensiva och spännande år på WWF, där frågor om klimat, biologisk mångfald och påverkan på företagens klimat- och hållbarhetsarbete stått på agendan. Det är med visst vemod jag lämnar WWF och alla pandakollegor, men ser verkligen fram emot nya utmaningar på SMHI. Jag har gett allt för WWF dessa år och jag känner att det är dags för nya krafter att ta över, och för mig att bidra på andra håll och lära mig något nytt. Jag bär med mig mitt stora intresse för miljön, naturen och en hållbar framtid för alla människor till mitt nya uppdrag, säger Håkan Wirtén.

Som en av världens ledande naturvårdsorganisationer med nästan 6 miljoner supportrar globalt och 195 000 i Sverige spelar WWF en nyckelroll för att bygga ett hållbart samhälle, där människor kan leva i harmoni med naturen.

— WWF vill verkligen tacka Håkan för hans värdefulla insatser. Under hans tid som generalsekreterare har organisationen haft en fantastisk utveckling både externt och internt. År 2019 blev WWF femte största insamlingsorganisation, vidare visar den senaste medarbetarundersökningen på ett nöjdhetsindex på 4,4 av 5 möjliga poäng. Han slutar på topp och vi önskar honom lycka till på det nya jobbet, säger WWFs styrelseordförande Axel Wenblad.

En rekryteringsprocess för att hitta en ny generalsekreterare till WWF kommer att inledas inom kort.

För mer info, kontakta:

Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF, o705- 65 45 15

Marie von Zeipel, senior pressekreterare WWF, 070-629 10 77, e-post: press@wwf.se

Senast ändrad 12/02/24