Bygg en biosfär

Summering

Bygg ett eget ekosystem i en sluten glasbehållare. Plantera växter och fundera på vad växter och människor behöver för att leva.

bygg-en-biosfarglasburk-odla-slutet-karl-vaxthus-behallare
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att få en förståelse för begreppen fotosyntes, kretslopp, ekosystem, biosfär och hållbar samhällsutveckling.

Det här behövs

  • En stor glasburk
  • Lecakulor
  • Jord och växter
  • Blompinnar
  • En plastfigur (”en liten människa”)

 

Kommentar

Det slutna rummet är en utgångspunkt för många frågor. Vad behöver en växt eller ett djur för att leva? Kretslopp i naturen, ekosystem, ett mera hållbart samhälle, grundläggande behov, gemensamma resurser, planeten jorden, konsumtionsvanor, livsstilsfrågor, Nord-Syd konflikten, till exempel.

Gör så här

  1. Använd en stor glasburk med lock, gärna en damejeanne, som går att tillsluta väl. Detta ska bli ert slutna rum. Ju större kärlet är, desto mindre sårbart är det för störningar.
  2. Häll i några centimeter lecakulor i botten för dränering. Grus går också bra.
  3. Fyll på med cirka 1 dl vatten om ni har en stor burk och om jorden ni fyller på med är torr.
  4. Fyll på med ett lager blomjord samt ett lager jord som ni hämtat från en rabatt, en trädgård eller en lövskog.
  5. Plantera med hjälp av blompinnar (om händerna inte går ner i burken) några växter till exempel ampellilja, murgröna och fredskalla. Börja med växterna som ska sitta i kanterna. Plantera den växt ni vill ha i mitten sist. Sätt slutligen ner en liten plastfigur som får symbolisera människan och förslut burken så att den blir helt tät. Gör gärna en förslutning med sigill (vax) eller annat så att ingen frestas att öppna det slutna rummet.
  6. Sätt en liten etikett på ert slutna rum och anteckna datum då ni skapade det.
  7. Placera burken ljust, dock inte i direkt solljus, gärna i ett norrfönster.
  8. Diskutera med eleverna utifrån följande frågor:
    – Vad finns i det slutna rummet?
    – Vad behöver växter för att leva?
    – Hur länge kan växterna växa därinne?
    – Vad kommer hända i det slutna rummet?
    – Finns det något som cirkulerar, mellan vad i så fall?
    – Finns det något som växten behöver som kan ta slut?
    – Liknar det slutna rummet något annat (exempelvis vårt jordklot)?
  9. Låt eleverna formulera en hypotes om vad de tror kommer att hända om en vecka, en månad och ett år.

 

Dela gärna:

Senast ändrad 28/05/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se