Gå till huvudinnehållet

Djurens dragkamp – en lek

Summering

Ta fram ett tjockt långt rep och gör en dragkamp.

djurens-dragkamp-en-lek
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att öva styrka, koordination och mod.

Det här behövs

  • Ett tjockt rep
  • Snitslar
  • Två pinnar

Gör så här

  1. Ta ett tjockt, ganska långt rep och mät ut mittpunkten. Knyt en snitsel eller tygbit på mitten.
  2. Lägg ut repet på marken.
  3. Markera repets mittpunkt på marken.
  4. Sätt två pinnar i marken på var sin sida av mittpunkten, 1-3 meter bort.
  5. Berätta för deltagarna att i gryningen, en gång per år, brukar skogens djur samlas för att avgöra vem som är starkast. En av sporterna är dragkamp. Syrsan, som är domare, ger signal. Några djur står beredda vid repet och börjar dra medan de andra ivrigt hejar på!
  6. Bestäm tillsammans med deltagarna hur de får dra i repet; med båda händerna, en hand, ett finger eller på ett annat sätt! Låt gärna deltagarna bestämma vilket djur de deltar som.
  7. Börja dragkampen. Antingen mellan två lag eller mellan två spelare. Den eller de lag som först lyckas dra repets mittpunkt över ”sin” pinne har vunnit.

 

Dela gärna:

Senast ändrad 28/05/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se