Gå till huvudinnehållet

Eld och energi – gör en brasa

Summering

Gör upp en eld på en eldfast plåt. Fundera på varifrån energin i veden kommer och vad som händer när veden brinner.

eld-och-energi–gor-en-brasa
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att fundera på varifrån energin i ved och eld kommer.

Det här behövs

  • Ved
  • Eldfast plåt eller eldstad
  • Tändstickor
  • Knivar
  • Hushållsvåg
  • Tomma konservburkar
  • Vatten
  • Decilitermått
  • Papper och penna
  • Mobiltelefoner

 

Eldsflammor

Elden – omvänd fotosyntes

Elden är ett exempel på omvänd fotosyntes = förbränning.

Kolhydrat + syre -> koldioxid + vatten + energi

Gör så här

  1. Ta med eleverna ut i skogen, dela in dem i mindre grupper och berätta att de ska göra en sprakande brasa, känna värmen, och fundera på varifrån värmen kommer!
  2. Låt grupperna samla ved ute i skogen (torra grenar på marken) eller ta med ved från skolan.
  3. Be varje grupp att väga sin ved och notera vikten. Veden får väga max ett kilo annars tar det så lång tid för den att brinna ut. Be dem också att dokumentera varje moment de gör och hur veden/elden/askan ser ut, med hjälp av mobilkamera.
  4. Ställ en eldfast plåt på minst tre stenar eller konservburkar så att den kommer upp från marken. Låt eleverna göra stickor av veden med hjälp av knivar och sedan göra upp eld på plåten. Lägg lite ihopknycklat tidningspapper under stickorna för att lättare få eld på dem.
  5. Be eleverna att studera elden och skriva ner svaret på följande frågor:
    – Vilka färger kan de se? Varför har eld olika färger?
    – Varifrån kommer egentligen värmen?
    – På vilket sätt kan värmen från elden fångas?
  6. Ett sätt att fånga värmen är att koka vatten på elden. Låt eleverna prova! Instruera eleverna att hälla en deciliter vatten i en tom konservburk och ställa den på elden. Hur lång tid tror eleverna att det tar för vattnet att börja koka? Hur lång tid tar det innan vattnet är borta? Hinner det försvinna innan veden har brunnit ut?
  7. Be eleverna att väga askan när veden har brunnit ut och svara på följande frågor:
    – Studera askan. Vad är aska?
    – Vart har veden tagit vägen?
    -I vilken form har veden försvunnit?
    – Varifrån kommer energin i veden?
  8. Avsluta inne i klassrummet med att grupperna gör en dokumentation med bild och text om vad de gjort och lärt sig när de eldade.

 

Dela gärna:

Senast ändrad 15/02/21

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se