Gå till huvudinnehållet

Vattenvandring

Summering
Gör en vattenvandring längs en bäck, en sjö, en å eller vid havet. Sitt ensamma och hitta sinnesintryck. Prata sen om vattnet i hela gruppen.
vattenvandring
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att undersöka vatten utifrån flera olika perspektiv.

Det här behövs

  • Papper och penna

Gör så här 

  1. Gör en vandring tillsammans med eleverna längs en bäck, en å, en sjö eller ett hav. 
  2. Sätt er ner på en lämplig plats och titta er omkring. Utmana eleverna att hitta minst ett intryck för varje sinne:
    Syn
    Känsel
    Smak
    Hörsel
    Doft 
  3. Fundera sen i gruppen över:
    – Hur känns det att sitta en stund vid vattnet?
    – Varifrån kommer vattnet?
    – Är det rent? Kan vi dricka det?
    – Finns det levande djur och växter i vattnet och längs stränderna?
    – Använder vi människor vattnet på något sätt?
    – Är vattnet påverkat av människan på något sätt?
    – Finns det exempelvis jordbruk som använder gödsel och bekämpningsmedel eller industrier och hus som har avlopp ut i vattnet? 
  4. Avsluta med att eleverna får måla en bild av sina upplevelser av vattenvandringen i klassrummet.

Vatten är liv! 

Vatten är ett av de viktigaste ämnena på jorden. Här i Sverige är vatten något vi tar för givet. Samtidigt lider en tredjedel av världens befolkning brist på vatten.

Dela gärna:

Senast ändrad 29/05/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se