vegoguiden-blomkal

Blomkål växer ute på fälten, och plantorna kan bli riktigt stora. Själva blomkålen består av en vit rund boll som omsluts av större gröna blad. Blomkål, liksom de andra kålsläktingarna, är en klimatsmart gröda som inte kräver mycket mark att odla – ett mycket bra val för planeten! Blomkål i svenska butiker kommer ofta från Sverige eller norra Europa.

Det finns numera vit, gul, lila och grön blomkål. Och du vet väl att bladen också är goda att äta?

Om blomkålen kommer från södra Europa, till exempel Spanien, kan odlingen ha hög påverkan på vattenresurserna vilket troligen skulle ge en lite sämre bedömning än blomkål från norra Europa som Vegoguiden tittar på.

WWFs råd

Ät helst

• Ekologisk blomkål

Ekologisk blomkål är odlad utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkt eller EU-ekologisk blomkål!

Ät gärna

• Blomkål

Det är generellt sett ett bättre val med svensk blomkål eftersom svensk blomkål kan ha lägre klimatavtryck än blomkål från andra länder. Sverige har också striktare lagstiftning kring bekämpningsmedel än de flesta andra länder.

Senast ändrad 09/11/22