Gå till huvudinnehållet
vegoguiden-clementiner och mandariner

Clementiner och mandariner

Clementin eller mandarin? Eller kanske satsumas? Många namn finns på de mindre och orangea citrusfrukterna. Clementinen är nästan kärnfri, har ett tjockare skal, anses lätt att skala och finns i svenska fruktdiskar året om. Mandarinen var den första av de små citrusfrukterna som importerades till Sverige. De innehåller många kärnor, varför de numera främst konserveras och används som dekoration.

Clementiner och mandariner i svenska butiker kommer ofta från södra Europa, till exempel Spanien. Odlingen kräver inte mycket mark, och har låg klimatpåverkan. Påverkan på vattenresurserna kan dock vara hög, liksom användningen av bekämpningsmedel.

Visste du att clementinträdet kan få upp till 200 000 blommor? Ungefär en procent av dem ger en frukt som växer sig skördemogen.

I torrare regioner, till exempel Marocko, kan det finnas större problem än i de länder i södra Europa som Vegoguiden tittar på här och påverkan på vattenresurserna kan vara mycket hög. Även klimatpåverkan kan vara lite högre för småcitrus som kommer från länder utanför Europa.

WWFs råd

Ät gärna

• Ekologiska mandariner och clementiner

Ekologiska mandariner och clementiner är odlade utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkta eller EU-ekologiska!

Ät ibland

• Mandariner och clementiner

Dela gärna:

Senast ändrad 09/11/22

Besök Frågor och svar om du har några frågor.