vegoguiden-gronkal

Grönkål kallas även bladkål eller kruskål och odlas på fält. Den har mörkt gröna, krusade blad, och olika sorter blir olika höga – från 10–150 cm. Grönkål i svenska butiker kommer ofta från Sverige eller norra Europa. Grönkål är, precis som de andra kålsläktingarna, en gröda som inte kräver mycket mark att odla och som är mycket klimatsmart. Svensk kål kan dessutom ha lägre klimatpåverkan än kål från andra länder. Ett bra val för planeten!

Visste du att grönkålen tål frost? Den kan stå kvar ute fast det blir snö och frost och anses bli mildare i smaken efter några frostnätter.

I torrare regioner kan det finnas lite större problem än i de länder i norra Europa som Vegoguiden tittar på. Om grönkålen kommer från södra Europa, till exempel Spanien, kan odlingen ha hög påverkan på vattenresurserna och användningen av bekämpningsmedel kan vara högre.

WWFs råd

Ät helst

• Ekologisk grönkål

Ekologisk grönkål är odlad utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkt eller EU-ekologisk grönkål!

Ät gärna

• Grönkål

Svensk grönkål är allra bäst – den kan ha lägre klimatpåverkan än kål från andra länder.

Senast ändrad 09/11/22