vegoguiden-ingefara

Ingefäran odlas i tropiska regioner och plantan blir från 50 till mer än 150 cm meter hög. Hela plantan doftar, och har gulgröna eller purpurfärgade blommor. Det vi känner som ingefära är den någon centimeter tjocka ”rotstocken” som lägger sig horisontellt alldeles nära jordytan. Ingefära i svenska butiker kommer oftast från Kina. Odlingen av ingefära är klimatsmart och kräver inte mycket mark. Användningen och lagstiftningen kring bekämpningsmedel är dock osäker så det är klokt att välja ekologisk ingefära.

Visste du att ingefäran har använts i tusentals år som medicinalväxt? Mot förkylningar, smärta, illamående, åksjuka och migrän, och en hel del forskning pågår kring även andra åkommor.

WWFs råd

Ät gärna

• Ekologisk ingefära

Ekologiskt visar att ingefäran är odlad utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkt eller EU-ekologisk!

Ät ibland

• Ingefära