vegoguiden-korn

Korn är ett av de sädesslag vi odlar i Sverige. Det odlas på fält och har liksom råg ett ax med långa borst. Innanför dessa sitter de gula kornen. Ofta är det svenskt matkorn vi hittar i butiken. I Norden var korn länge det dominerande spannmålet och användes både till djurfoder och som råvara till gröt, bröd och olika former av jästa drycker. Sedan minskade odlingen då först havre och sedan vete tog över. Korn är, precis som de flesta andra spannmål, en klimatsmart gröda som inte kräver mycket mark att odla – ett mycket bra val för planeten!

Visste du att korn ingår i gruppen “ancient grains” – ett uråldrigt gryn som ingått i människans kost sedan tusentals år tillbaka? Gröna ärter, bovete, quinoa och teffgryn är de andra.

WWFs råd

Ät helst

• Ekologiskt korn

Ekologiskt korn är odlat utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkt eller EU-ekologiskt!

Ät gärna

• Korn