vegoguiden-majs

Majs odlas på fält och är ett spannmål. Majsplantan har odlats i världen i flera tusen år, kan bli upp till 6 meter hög och är ihop med vete och ris de mest odlade grödorna i världen. I södra Sverige har flera lantbrukare börjat odla majs de senaste åren. Den svenska majsen används dock främst för att göra bränsle och som foder till djur. Majs är som de flesta andra spannmål en klimatsmart gröda som inte kräver mycket mark att odla. Majsen vi äter i Sverige kan komma från många olika håll, ett stort importland är Frankrike.

Visste du att det finns tusentals olika majssorter runt om i världen? De kommer i flera olika färger, som röd, blå, rosa, orange, lila och svart.

WWFs råd

Ät helst

• Ekologisk majs

Ekologisk majs är odlad utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkt eller EU-ekologisk!

Ät gärna

• Majs