Gå till huvudinnehållet
vegoguiden-melon

Meloner är släkt med gurkan och pumpan. I varma länder växer den utomhus och plantan slingrar sig på marken, och förgrenar sig gärna om den får växa fritt. I kallare länder växer meloner i växthus, och då binds plantan upp. Det finns en rad olika meloner: nätmelon, honungsmelon, cantaloupemelon och vattenmelon är några exempel. Melon i svenska butiker kommer ofta från södra Europa, som till exempel Spanien. Odlingen kräver inte mycket mark men klimatpåverkan kan vara lite högre. Melonodling kan också ha hög påverkan på vattenresurserna och användningen av bekämpningsmedel kan vara hög.

Visste du att Tutanchamon sägs ha begravts tillsammans med melonfrön eftersom de ansågs vara ett tecken på välstånd?

WWFs råd

Ät gärna

• Ekologisk melon

Ekologisk melon är odlad utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkt eller EU-ekologisk!

Ät ibland

• Melon

Dela gärna:

Senast ändrad 09/11/22

Besök Frågor och svar om du har några frågor.