vegoguiden-paron

Päron växer på träd och odlas i alla världsdelar. Päron kan växa vilt i södra Sverige, men det är ganska ovanligt. I Sverige finns några få kommersiella odlingar av päron, men päron i svenska butiker kommer ofta från norra delarna av Europa och vissa sorter från Sydamerika, ofta Argentina. Päron är klimatsmarta och svenska päron kan ha ännu lägre klimatavtryck än importerade, upp emot en fjärdedel. Odlingen kräver inte heller mycket mark, men användningen av bekämpningsmedel kan vara hög. Päronodling i Sydamerika kan också ha hög påverkan på vattenresurserna.

Visste du att det finns över 100 olika päronsorter i Sverige? Bland de vanligaste är Conference, Williams, Bosc, Forelle, Packhams Triumph och Carola.

WWFs råd

Ät helst

• Ekologiska päron från Europa

Ekologiska päron är odlade utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkta eller EU-ekologiska!

Ät gärna

• Päron från Europa