vegoguiden-tofu

Tofu och tempeh

Tofu och tempeh är bra val ur miljösynpunkt! Både tofu och tempeh görs traditionellt av sojabönor men det finns även varianter gjorda på andra baljväxter som åkerböna, gula ärtor eller gråärtor. Tofu tas fram i en process som kan liknas vid att ysta ost medan tempeh består av bönor som pressas ihop och fermenteras till tjocka kakor.

Bönor och ärtor har generellt väldigt låg klimatpåverkan och är resurssmarta! Samtidigt har just sojabönan blivit ökänd för att orsaka stora problem i främst Sydamerika, läs mer om det här.

Tofu och tempeh kräver en del energi när det processas och därför är klimatpåverkan långt högre än rena baljväxter. Men eftersom baljväxter från början är så klimatsmarta så är klimatpåverkan fortfarande mycket låg i jämförelse med till exempel kött!

Visste du att det finns tempeh gjord på svenska råvaror som gråärt och åkerböna – och att det också pågår utveckling av tempeh gjort på korn och havre?

WWFs råd

Ät helst

• Ekologisk tofu och tempeh

Ekologiskt visar att bönorna i tofun eller tempehn är odlade utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkt eller EU-ekologisk tofu och tempeh!

Ät gärna

• Tofu och tempeh

Det finns tofu och tempeh gjord på svensk råvara som åkerböna eller ärta. Det är generellt sett ett mycket bättre val än importerad då Sverige har striktare lagstiftning kring bekämpningsmedel än de flesta andra länder.

Senast ändrad 09/11/22