vegoguiden-valnotter

Valnötter växer på träd, och det vi kallar valnötter växer inne i en oval frukt som skiftar från grön till svartbrun när den mognar. Innanför frukten finns den hårda valnöten. Det vi sedan äter när vi har knäckt dem, kallas egentligen för valnötskärnor. Valnötter kommer ofta från USA, men även andra länder. Att producera valnötter kan ge mycket hög påverkan på vattenresurserna där de odlas, på samma sätt som mandlar. Klimatpåverkan är något högre än för de flesta andra nötterna men är ändå ganska låg.

Visste du att valnötsträet anses vara ett av de vackraste europeiska träslagen, och används som fanér på finare möbler?

WWFs råd

Ät ibland

• Ekologiska valnötter

Ekologiska valnötter är odlade utan kemiska bekämpningsmedel vilket är bra för den biologiska mångfalden. Problemen med vattenpåverkan kan dock fortfarande vara stora.

Var försiktig

• Valnötter