Vegokött svampprotein

Vegokött på svampprotein är ett bra val ur miljösynpunkt. Det finns i många olika varianter som färs, filéer och nuggets och har olika namn. Det vanligaste varumärket är Quorn, som även ibland innehåller ägg. Här bedömer vi varianten utan ägg eftersom äggproduktion för med sig andra viktiga aspekter som vi inte tittar på i denna guide (för vår bedömning av äggproduktion, se WWF Köttguiden).

För att göra svampprotein används proteinet från mögelsvamp, så kallat mykoprotein. Proteinet odlas i stora sterila jästankar med syresatt vatten där man tillsätter stärkelse (från vete) som svampen ”äter”. Det bildas då en fast degaktig produkt som samlas ihop, torkas, tvättas, blandas med olika kryddor och aromer. Därefter formas massan till olika produkter med olika konsistens och struktur, som filé, bitar och färs.

Visste du att all Quorn produceras i ett företags anläggningar i Storbritannien? Enligt Quorn själva produceras ungefär lika mycket motsvarande köttet från 1600 kor i veckan.

WWFs råd

Ät gärna