kvinnor-i-ikwiriri-kaskazini-gor-kol-1024×683

Energisnåla ugnar i Ruvuma

För att WWF ska kunna nå sina mål om en hållbar utveckling och skydd av den biologiska mångfalden så räcker det inte att vi driver egna projekt. Vi måste också arbeta tillsammans med de människor och organisationer som finns i områdena där vi verkar.

Ruvuma i södra Tanzania är ett av jordens finaste vildmarksområden. Det är också ett av Tanzanias fattigaste landskap. WWF arbetar i Ruvuma för att skydda den unika naturen – och för att de som bor här ska få bättre liv när naturen sparas.

Leading the Change samarbetar med lokala organisationen Tatedo (Sustainable energy services organization)  för att öka tillgången till hållbar energiteknik i Tanzania. Målet är att minska fattigdom och mildra negativa miljöeffekter i samband med energiproduktion och energianvändning.

Sparar skog och ökar inkomster

– När jag sålde tvål och tyg tjänade jag mindre än 100 000 tanzaniska shilling* i månaden. Nu får jag in 300 000 på två dagar, säger Grace Mpolo, som med hjälp av en energisnål ugn kunde öppna bageri.
Behovet av bränsle är ett av de största hoten mot Afrikas skogar. WWF arbetar därför för att sprida förnyelsebara energikällor och bränslesnåla ugnar.

Det är nästan alltid kvinnor som måste släpa hem bränsle och som dessutom utsätts för hälsovådlig rök från traditionella spisar. Grace Mpolo på ön Kilwa i södra Tanzania tackade ja direkt när hon erbjöds utbildning i hur man hanterar energisnåla spisar. Hon fick också hjälp att utveckla en egen liten bagerirörelse.

– Jag hade aldrig sett en energisnål ugn förut eller fått någon utbildning i bakning. Kursen öppnade helt nya möjligheter för mig, säger Grace.

Efter utbildningen satsade Grace sina besparingar på att köpa en egen energisnål ugn och snart var det full fart på affärerna. Inkomsterna har mångdubblats – och hälsan är bättre.

Energisnål spis i jätteformat för skolor och annan stormatlagning

– Ugnen är säker, ingen rök och det behövs bara lite kol.
Grace har nu vidareutbildat sig för att leda kurser som ger andra kvinnor möjlighet att lära sig hantera de nya ugnarna och öppna egna bagerier.

– Energisnål teknik som vi har råd med är stor hjälp för att förbättra kvinnors ekonomiska och sociala status, konstaterar Grace.

* 100 000 tanzaniska shilling motsvarar ungefär 447 svenska kronor.

Energisnål spis i jätteformat för skolor och annan stormatlagning.

Årsöversikt 2023

Här i Sverige har vi fått känna på klimatförändringarnas konsekvenser med till exempel erosion som följt i översvämningars och stormars väg. Här vill såväl WWF som svenska folket se mer kraftfulla åtgärder. En omfattande Kantarmätning i mars 2023, beställd av WWF, visar att 71 procent av svenska folket vill att regeringen gör mer för att begränsa klimatförändringarna.

Läs hela årsrapporten

Senast ändrad 27/05/24