Grönsaker på träbakgrund

Hållbar mat för alla

Att äta är livsviktigt, lustfyllt och gott – men idag äter vi inte hållbart. Med en kost mer anpassad för vår planet skulle alla bli vinnare – naturen, djuren, andra människor och vi själva. I en hållbar framtid äter vi goda, hälsosamma och säkra livsmedel som producerats på ett hållbart sätt, och som bidrar till att uppfylla FNs hållbarhetsmål. Alla aktörer, från jord och vatten till bord, tar ansvar och gör åtaganden för att hela livsmedelskedjan ska vara hållbar.

gronsaker-tomat-sallad-sydafrika-medium_ww188377_1200x1000

Hur får jag råd att äta hållbart?

Priserna stiger och plånboken urholkas. Vi är många som letar extrapriser. Hur gör man om man ändå vill handla ekologiskt och hållbart?

– Det behöver verkligen inte vara dyrare att leva inom planetens gränser, säger Anna Richert, WWFs matexpert och delar med sig av sina bästa tips.

Inflation, höjda räntor och galopperande priser – det är dyrt att leva och vi är många som har mindre att röra oss med. Vilket bland annat märks på försäljningen av ekologiska livsmedel. Visserligen har prisgapet mellan ekologiskt och konventionellt odlade matvaror minskat. Men ekologiskt är fortfarande generellt sett dyrare, vilket gör att allt fler väljer bort ekologiska livsmedel när marginalerna krymper.

Så hur ska man då tänka om man vill göra så bra val som möjligt för planeten, men måste hålla i plånboken? WWFs matexpert Anna Richert tycker man ska börja i andra änden om man vill spara pengar.

Anna Richert WWF vill uppmuntra fler att använda konsumentmakten för att påverka vårt klimat o biologiska mångfalden.

– Minska på matsvinnet! Idag slängs det ungefär 34 kilo mat och dryck om året per person. Detta matsvinn kostar väldigt mycket pengar, säger hon, och fortsätter:

– Med respekt för att många nu har svårt att få ihop budgeten är det ändå bra att vi börjar värdesätta maten mer, säger Anna Richert.

Anna tipsar om att vi lätt minskar matsvinnet genom att lägga upp mindre portioner och istället ta om, genom att alltid ta tillvara på rester och planera matlagningen så att matvaror inte ligger och blir dåliga i kylen.

I dyrtider är det också en stor fördel att följa säsongen -det gör både plånbok och miljö en tjänst.

– I stället för att köpa dyr paprika under tider på året då den måste transporteras långt, bör vi äta livsmedel när de finns tillgängliga i säsong, säger Anna Richert.

Det är också en god idé att titta efter matvaror som är på väg att gå ut. Kött kan vara rejält mycket billigare när det bara har några dagar kvar tills bäst före-datum.

– Det känns bra att köpa det som ändå ska slängas, men faktiskt håller god kvalitet, säger Anna Richert.

kottguiden4_fotowwf.png

Både planeten och plånboken vinner dessutom på att vi äter mindre, men bättre kött. WWFs köttguide ger tydliga råd om hållbara val av kött och finns att ladda ner på WWFs hemsida.  Att minska köttkonsumtionen, skifta till vegetariskt protein, bli flexitarian eller vegetarian är också bra för både ekonomi och miljö. Och den ultimata råvaran för den som vill äta billigt och nyttigt är baljväxten.

– Varje student vet att baljväxter är det billigaste protein man kan äta, säger Anna Richert.

När det gäller konsumtion i övrigt tycker Anna Richert att man alltid ska sikta på att köpa få men bra saker, helst second hand, och lära sig laga det som går sönder. Ett annat tips är att dela på prylar.

– Det finns alla möjligheter att dela på verktyg och sådant man använder väldigt sällan. Och kanske blir det lättare att få med sig grannarna på detta nu när alla har lite ansträngd ekonomi!

Ladda ner WWFs Matguiden på Appstore eller Googleplay

Här kan du också läsa om WWFs matguider:

wwf.se/vegoguiden

wwf.se/kottguiden

wwf.se/fiskguiden

Anna Richert, matexpert WWF Foto Saga Sandin, WWF

WWFs matexpert Anna Richerts tips!

1. Se över matsvinnet. Stora summor försvinner när maten slängs i soptunnan. Ta med rester i matlådan, gör kreativa rätter av det överblivna, ordna en restmåltid där allt som sparats ställts fram. En restmåltid är en billig måltid!
  2. Satsa på att äta mindre men bättre kött, eller gå över till en vegetarisk kost. Det blir billigare i längden. Köp kött och annat som är på väg att gå ut till billigare pris.
  3. Baljväxter är både nyttiga, billiga och klimatsmarta, tre goda effekter!
  4. Att handla begagnat, dela med andra och laga det vi har är alltid billigare i längden än att köpa nytt.
  5. Fortsätt prioritera eko, särskilt de mest besprutade livsmedlen som citrusfrukter, kaffe, kakao och choklad, bananer, ananas och potatis.

Årsöversikt 2023

Här i Sverige har vi fått känna på klimatförändringarnas konsekvenser med till exempel erosion som följt i översvämningars och stormars väg. Här vill såväl WWF som svenska folket se mer kraftfulla åtgärder. En omfattande Kantarmätning i mars 2023, beställd av WWF, visar att 71 procent av svenska folket vill att regeringen gör mer för att begränsa klimatförändringarna.

Läs hela rapporten

Senast ändrad 27/05/24