Gå till huvudinnehållet

Goda resultat|2023

Baby-boom bland Finlands fjällrävar!

Fjällrävar
Artic foxes (Vulpes lagopus) photographed in front of their den in Lapland, Finland in 2023. A total of 16 pups were born in Finland in 2023. In 2022 3 pups were born and prior to that the last time arctic foxes had pups in Finland was in 1996. WWF Finland has been helping the species, which is critically endangered in Finland, by installing feeding stations in collaboration with Parks and Wildlife Finland. Naali, napakettu, arktinen, Lappi, tunturi, tunturiluonto, uhanalainen

Under mer än 25 år har det inte fötts några fjällrävsvalpar i vårt grannland Finland men nu har trenden vänt. I somras räknades minst 25 valpar i fyra lyor. Valparna är ett väldigt glädjande resultat av 20 års långsiktigt bevarandearbete för den skandinaviska fjällrävspopulationen. I början av 2000-talet bestod den av bara runt 100 vuxna rävar. Men tack vare riktade naturvårdsinsatser lever idag omkring 550 vuxna fjällrävar i vår gemensamma fjällvärld. Det här och mycket mer har vi åstadkommit tillsammans med våra faddrar och supportrar. Stort tack för att ni är med oss!

Läs mer om WWFs arbete för fjällrävarna här.

Dela gärna:

Senast ändrad 06/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.