Goda resultat|2017

Havets Hus och WWF släppte ut fridlyst haj i havet

smflckig-rdhaj.jpg

I augusti 2017 fick tio småfläckiga rödhajar simma ut i havet efter att ha fötts och växt upp på Havets hus i Lysekil. Hajarna, som står inför hot som bifångst i fiske, ska öka kunskapen om arten samtidigt som de förstärker den fridlysta stammen.  Bakom projektet står Havets Hus i samarbete med WWF. Som vanligt fick besökare vara med och lära sig mer om olika arter och deras betydelse, om vikten av den biologiska mångfalden och de hot som finns i havsmiljön.

Hajar är viktiga för havens ekosystem då de är i toppen av näringskedjan. Men flera hajarter kan utrotas på grund av hårt fiske och långsam förökning. Totalt har ett 60-tal märkta hajar simmat mot friheten under åren, något som bidragit till att öka kunskapen om hajarnas genetik och levnadsmönster. I projektet har vi sett att dessa små hajar kan vandra långt.

De utmaningar vi står inför med haven börjar äntligen tas på allvar. Vi ser exempelvis initiativ som FNs hållbarhetsmål och svenska regeringens satsning på en internationell havskonferens.

Senast ändrad 12/01/19