H&M har gått med i Climate Savers, WWFs klimatprogram som engagerar företag att minska sin klimatpåverkan. Samtidigt släpper de en ny klimatstrategi, där WWF stöttat företaget att sätta ambitiösa kort- och långsiktiga mål för att ta itu med sin klimatpåverkan längs hela värdekedjan – från leverantörer, till transporter, till butiker och kunder.
Climate Savers-samarbetet pågår initialt fram till slutet av 2020 och är del i WWFs och H&Ms bredare partnerskap kring klimat, vatten och strategisk dialog. Som Climate Savers-bolag kommer H&M att fokusera på att minska sin klimatpåverkan genom utsläppsminskningar i hela sin värdekedja, och genom aktiviteter för att påverka modeindustrin och beslutsfattare i en mer hållbar riktning för klimatet.
Med WWFs stöd har H&M satt ett kortsiktigt mål att minska utsläppen i den operativa verksamheten till 2020 och ett långsiktigt mål att bli klimatpositiva i hela värdekedjan senast 2040. Det långsiktiga målet innebär att företaget kommer att minska mer utsläpp av växthusgaser än vad deras värdekedja avger.
För att nå målet att bli klimatpositivt, ska H&M fokusera på energieffektiviserande åtgärder och förnybar energi. Företaget ska också ta itu med de utsläpp som inte går att ta bort, genom att stötta insatser som stärker planetens förmåga att återhämta sig och stå emot klimatförändringar och stötta tekniska innovationer som kan absorbera växthusgaser.