Goda resultat|2017

Lokala byar bygger dammar med WWF och skyddar Sebangau mot bränder

Brand i Sebangau nationalpark

Nationalparken Sebangau, där mycket av WWFs arbete med att rädda orangutangerna utförs, är ganska oförstörd. Men områdena runt omkring är kraftigt avskogade och utdikade. Mycket av våra insatser går ut på att försöka att återställa ekosystemen och få tillbaka vattennivåerna i skogen. Det gör vi på flera olika sätt. Bland annat genom trädplantering men också genom att helt enkelt bygga dammar i de största kanalerna. På så vis kan man dämpa avvattningen och med tiden kommer träden tillbaka och ekosystemet återbildas. Men det tar lång tid.

Att bygga dammar är kostsamt och komplicerat men under det senaste året har WWF tillsammans med flera lokala byar lyckats bygga 308 dammar, något som vi är väldigt stolta över och kommer att fortsätta med. Det här hjälper långsiktigt till att minska bränderna och återställa ekosystemet.

Andra mer direkta åtgärder vi arbetat med under året för att skydda Sebangau från brand är att vi grävt och konstruerat 155 vattenkällor att ta vatten ifrån vid eventuella bränder. Vi har även tillsammans med lokalbefolkningen organiserat brandbekämpningsberedskap, typ lokala brandkårer. Vi har också hållit flertalet utbildningar för lokalbefolkningen om hur man hanterar eld och bekämpar den. Allt detta har gjorts möjligt med hjälp av insamlade medel från er faddrar och andra givare.

Vi hoppas att vi även kommande år ska kunna försvara Sebangau så att den kan fortsätta att vara ett tryggt hem åt de cirka 6 000-7 000 orangutanger som bor här.

Senast ändrad 12/01/19