Gå till huvudinnehållet

Goda resultat|2020

Världens ledare lovade kraftfulla åtgärder för den biologiska mångfalden

För att behålla den biologiska mångfalden krävs såväl insekter som många olika sorters blommor. Här rovfjäril (Pieris rapae) vilar på krustistel (Carduus crispus).

I samband med FNs 75-årsjubileum signerade Sveriges statsminister och 60 ledare från hela världen ”Leaders pledge for Nature”, med löfte att vidta akuta åtgärder för att säkra den biologiska mångfalden till 2030. Det skedde bara dagar före FNs toppmöte om biologisk mångfald och sände därmed en stark, enad och viktig signal från ledare världen över om det planetära nödläge vi står inför och att vi behöver agera nu för naturen och vår egen framtid.

WWF var med och tog fram världsledarnas löfte

WWF var med och tog fram ”Leaders pledge for Nature” och drev på starkt för att Sverige skulle skriva under. Det har i skrivande stund signerats av över 80 regeringschefer och länder. Förhoppningen är att initiativet kan driva på de politiska ambitionerna för klimatet och naturen och påskynda genomförandet av dessa.

På grund av oss människor förlorar vi idag biologisk mångfald i en takt som gör att forskarna tror att vi är på väg in i det sjätte massutdöendet – det senaste var när dinosaurierna dog ut för cirka 65 miljoner år sedan.

Dela gärna:

Senast ändrad 10/02/21

Besök Frågor och svar om du har några frågor.