Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|16 mar, 2015|Pressmaterial

Göteborg utsedd till Sveriges klimatstad 2015

Göteborg har av en internationell jury utsetts till Sveriges klimatstad 2015 i WWFs stadsutmaning Earth Hour City Challenge.  Staden belönas för sina ambitiösa och innovativa klimatstrategier, gröna obligationer och arbetet med att minska invånarnas konsumtionsbaserade växthusgasutsläpp.

– Göteborg imponerade på juryn med ambitiösa klimatmål på både kort och lång sikt och har stor potential att förverkliga sina visioner. Staden har också börjat mäta och sätta mål för konsumtionens klimatpåverkan och är en förebild som kan inspirera andra att följa efter, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Göteborg var 2013 den första staden i världen med att ge ut gröna obligationer för att finansiera hållbarhetssatsningar. Hittills har 2,3 miljarder kronor kommit in som bland annat satsats på ett 100-tal elbilar, biogasproduktion och vattenrening. Ett klimatstrategiskt program och ett 70-tal klimatåtgärder, så kallade City actions, har rapporterats in till den globala rapporteringsplattformen för WWFs stadsinitiativ.

Göteborgarnas livsstil skapar minst åtta ton koldioxidekvivalenter i genomsnitt per person och år, målet är att minska dem till 3,5 ton per person och år till 2035. De nya beräkningarna innebär att utsläpp utanför kommungränsen tas med och man vill uppmuntra invånarna att resa och konsumera mer klimatsmart.

Andra positiva insatser som lyfts fram av juryn är samarbetet med forskare, bygg- och industrisektorn och andra städer kring innovationer.

Juryns motivering lyder: ”Göteborg har utsetts till Sveriges Klimathuvudstad 2015 för imponerande åtaganden på både kort och lång sikt och ambitiösa mål som omfattar konsumtion och innovativa strategier, till exempel gröna obligationer. Genom samarbete med akademiska institutioner och med utgångspunkt i vetenskapliga fakta skapar Göteborg förutsättningar för utveckling av innovativa idéer med ekonomisk potential. Helhetsgrepp där utsläpp, strategi och åtgärder hänger samman och rejäla investeringar i klimatåtgärder per person, gör Göteborg till en sann ledare”.

Prisutdelningen sker 17 mars vid en konferens i Stockholms stadshus. Förutom Göteborg var Eskilstuna och Västerås finalister i årets tävling.

Den 9 april avgörs vem som får titeln Årets globala klimatstad – Global Earth Hour Capital 2015. Det offentliggörs vid en internationell konferens, ICLEI World Congress 2015, om hållbara städer i Seoul i Sydkorea.

Pressbilder kan laddas ned här: www.wwf.se/klimatstad2015

Fakta: Stadsutmaningen Earth Hour City Challenge startades av WWF 2010 för att uppmuntra städer att bli förebilder inom hållbar stadsutveckling. Världens stadsbefolkning står idag för över 70 procent av de globala koldioxidutsläppen.

Deltagarna rapporterar in utsläpp, åtaganden och åtgärder till en global plattform. En internationell expertjury bedömer hur ambitiöst, innovativt och trovärdigt städernas arbete är när det gäller energi, boende och transporter – och omställningen till en framtid med 100 procent förnybar och hållbar energi. Fram till 28 mars kan allmänheten rösta på sina favoritstäder på sajten www.welovecities.org

I år deltar städer från 17 länder: Brasilien, Kanada, Colombia, Finland, Frankrike, Indien, Indonesien, Malaysia, Mexiko, Sydkorea, Sydafrika, Singapore, Spanien, Sverige, Tanzania, Thailand, USA.

Årets svenska klimatstad 2014 var Stockholm, Uppsala 2013 samt Malmö 2011. Global klimatstad 2014 var Kapstaden och Vancouver 2013.

Klimatkonferens 5 maj i Göteborg:
Den 5 maj arrangerar WWFs globala klimatprogram Climate Savers en konferens med Volvo och SKF där näringslivet, forskningen och politiken möts. Temat är ”Driving Ambitious Corporate Action” och det svenska näringslivet är inbjudet för att diskutera industrins och företagens roll i den pågående klimatdebatten.
Läs mer om Climate Savers och mötet: www.climatesavers.org

För frågor, kontakta:
Barbara Evaeus, klimatkommunikatör WWF, 070-39 39 030
Carina Borgström-Hansson, expert ekologiska fotavtyck, 0708-855 185
Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77

Kontakt:
Göteborg – Årets klimatstad/Earth Hour Capital of Sweden 2015
Svante Sjöstedt, Miljöförvaltningen, Göteborgs klimatstrategiska program,
Telefon: 031-368 38 63 svante.sjostedt@miljo.goteborg.se

Dela gärna:

Senast ändrad 08/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.