Fånga färger i naturen

Summering

Få eleverna att tänka på alla färger som finns i naturen.

fanga-farger-i-naturen
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att få eleverna att tänka på alla färger man kan hitta i naturen.

Det här behövs

  • Färgat papper eller färgprover från färghandeln

Blomfält

Gör så här

  1. Klipp olika färgade papper i mindre bitar. Det är också bra att använda exempelvis färgprovs-kort från färghandeln för att få pappersbitar i flera nyanser
  2. Gå ut på skolgården eller i naturen.
  3. Ge eleverna ett färgkort va och be dem leta efter något i naturen som har samma färg som pappret/kortet.
  4. Återsamlas och låt alla lägga sitt föremål tillsammans med det färgade pappret på en vit duk.
  5. Fråga eleverna hur de kan sortera färgerna. Exempel är: från mörk till ljus, i färgcirkeln, som regnbågen och så vidare.
  6. Fråga eleverna vilken deras favoritfärg i naturen är och låt dem sedan plocka tio nya föremål i den färgen. Be eleverna bygga en bild av föremålen. Det kan underlätta om eleverna jobbar i par.
  7. Låt ett par visa sin bild för ett annat par.
  8. Avsluta med att se er omkring och be eleverna reflektera över en eller flera av följande frågor:
    – Vilken färg är mest dominant i naturen just nu?
    – Varför tror ni att just den färgen förekommer så ofta på er plats?
    – Tror ni att det såg annorlunda eller likadant ut för en månad sedan? Eller om en månad? Varför/varför inte?
    – Blir det fler eller färre färger när det är många olika arter (biologisk mångfald) på en plats?

Dela gärna:

Senast ändrad 18/05/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se