Gå till huvudinnehållet

Fisk i skolan

Summering
Ta reda på hur mycket och vilken fisk som serveras i skolan. Undersök var fisken fångas och på vilket sätt.
fisk-i-skolan
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att undersöka vilka fiskarter ni äter i skolan och varifrån fisken kommer.

Det här behövs

• Internet
  • Papper och penna
Miljömärkning Fisk MSC

Certifiering av vildfångad fisk

Miljömärkning Fisk ASC

Certifiering av odlad fisk

Gör så här

1. Låt eleverna leta information om hållbart fiske på WWF  och Havs- och vattenmyndigheten.
  2. Låt därefter eleverna göra en undersökning av fisken som serveras i matsalen genom att fråga måltidspersonalen. Be eleverna fundera på vad de vill veta om fisken, exempelvis:
    – Vilka fiskarter serveras i skolan?
    – Hur ofta serveras det fisk?
    – Hur många kilo fisk går det åt per år i skolan?
    – Var är fisken ni får i skolan fångad?
    – Hur stor andel av fisken som serveras i skolan är miljömärkt?
  3. Diskutera med eleverna hur skolans fiskkonsumtion kan bli mer hållbar. Be dem utgå från vad de lärt sig om fiske och om hur skolans fiskkonsumtion ser ut. Miljömärkning av fisk finns det mer information om hos MSC och ASC. Fiskguiden ger aktuell vägledning till hur matfiskarna mår.

Vad vet vi om fisken vi äter? Ofta har den färdats långt innan den landar som filé eller fiskpinne på våra tallrikar. Enligt Hav- och vattenmyndigheten (2019) införde EU utökade krav på spårbarhet för fiskeri- och vattenbruksprodukter 2016. Orsaken är behovet av en förbättrad kontroll av fisket och konsumenternas behov av säkrare information om fångsten och dess ursprung. I nät och trålar fångas, förutom den fisk som fiskarna vill ha, ”fel” fiskar men också havsfåglar, sälar och andra havslevande djur. Dessa fångster kallas för bifångster och redskapen utvecklas hela tiden för att minska bifångsterna och bli mer selektiva.

Dela gärna:

Senast ändrad 11/04/23

Besök Frågor och svar om du har några frågor.