Provsmaka vatten

Summering

Gör en provsmakning av olika vatten, både kran- och flaskvatten.

provsmaka-vatten
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att öka medvetenheten om hur våra vardagliga val har betydelse för miljön.

 

Det här behövs

  • Kranvatten
  • Flaskvatten utan kolsyra
  • Glas
  • Protokoll
  • Eventuellt musik

Flaska

Gör så här

  1. Be några frivilliga elever i klassen att förbereda en provsmakning av vatten.
  2.  Ta fram tre flaskor som ser likadana ut och märk flaskorna (A-C). Fyll flaskorna med olika vatten: kranvatten från skolan och från någon annan plats samt flaskvatten utan kolsyra. Anteckna vilket vatten som finns i vilken flaska på en lapp. Eleverna som förbereder behåller lappen för sig själva så länge.
  3. Förbered protokoll för provsmakningen där exempelvis doft och smak kan noteras för flaskorna A, B och C.
  4. Låt provsmakarna (övriga elever) gå runt i rummet och provsmaka de olika vattenflaskorna till skön musik.
  5. Låt provsmakarna beskriva vattnet så levande som möjligt i protokollet som förberetts. Be eleverna att utifrån resultatet i protokollet svara på vilket vatten som smakade godast.
  6. Nu får eleverna som förberett provsmakningen avslöja vilket vatten som fanns i vilken flaska.
    – Vilket vatten tyckte de flesta var godast?
  7. Diskutera resultatet utifrån följande frågor:
    – Vilka fördelar och nackdelar finns med kranvatten respektive flaskvatten?
    – Hur långt har flaskvattnet transporterats? Hur påverkas miljön av transporterna?
    – Varför köper vi flaskvatten i Sverige?
    – Vad kostar vattnet i flaskan jämfört med vattnet i kranen?
    – Varifrån kommer ditt vatten i kranen?

Dela gärna:

Senast ändrad 29/05/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se