Earth Hour Skoltävling

2019 års Earth Hourtävling är nu avslutad – stort grattis till årets vinnare: Kyrkhults förskola avdelning Söderbo, Bolmsöskolan klass 4-5, samt St Olovskolan klass 2A.

Tävla med barngruppen/klassen under Earth Hour

Visste du att djur och växter i världen håller på att försvinna? Det uppskattas att världens bestånd av ryggradsdjur redan nu minskat med i snitt 60 %. Den biologiska mångfalden hotas av de snabba klimatförändringarna, och tillsammans med en minskad biologisk mångfald kan klimatförändringarna snabbas på. Situationen är ohållbar, och många är inte ens medveten om att detta sker.

Vi måste uppmärksamma detta, och sätta ljus på hur dessa två hänger ihop.

Temat för årets Earth Hour är just hur den biologiska mångfalden är kopplat till klimatförändringarna. Därför utlyser vi på WWF en tävling där ni i skolorna ska få låta kreativiteten flöda, och att skapa något som får just er klass/barngrupp att förstå den kopplingen. Ni kan måla, rita, skapa musik, skriva, vad som passar just ert ämne och klass/grupp bäst.

Var med ni också!

Hur går tävlingen till?

I årets skoltävling under Earth Hour vill vi att ni ökar medvetenheten hos era barn/elever om kopplingen mellan biologisk mångfald och klimatförändringarna, på ett fritt kreativt sätt. Här får ni vara precis hur kreativa ni vill, vi kommer inte att bedöma er på vad ni skapar, utan på hur er klass/grupp jobbar med att få en förståelse för den viktiga kopplingen mellan biologisk mångfald och klimatförändringar

1, SYNLIGGÖR – Jobba med din grupp/klass kring biologisk mångfald och klimatförändringar samt förklara att dessa två hänger ihop och att de påverkar varandra.

2, SKAPA – Låt barnen/eleverna gestalta kopplingen mellan biologisk mångfald och klimatförändringar utifrån det ni jobbat med. Låt kreativiteten flöda!

3, SPRID – Häng upp era verk, sjung er sång eller läs upp era dikter för andra så att även de kan förstå hur biologisk mångfald och klimatförändringar påverkar varandra. Det kan vara för andra barn/elever, för vårdnadshavare, kommunen eller för lärarna på skolan.

Vad ni kan vinna

Ni bidrar som grupp/klass och alla som lämnar ett bidrag får diplom och har även chansen att bli några av våra slumpmässigt utvalda vinnare av bokpaket.

Dessutom kommer tre segrare i tävlingen att utses. Dessa vinner en hedersplats i WWF Magasin och fina diplom. Utöver detta kommer de barn/elever/ som deltagit i de vinnande bidragen att få varsitt träd planterat på Borneo. De kommer att växa upp till en skog som blir hem för orangutanger och massor av andra djur och växter.

Kriterier

Vi ställer inga krav på att det som skapas ska vara extraordinärt, så vårt bästa tips är att göra tävlingen till något eget, och skapa den efter era egna förutsättningar. Vi kommer att bedöma vinnaren efter hur ni planerat och tänkt under resans gång, och om barnen/eleverna förstår varför hur klimatförändringar och biologisk mångfald är sammankopplat.

Vi vill även att ni använder ett demokratiskt arbetssätt, där barnen/eleverna får vara med och planera.

Rapportera!

Maila ert bidrag till ehtavling@wwf.se, och skicka gärna med en bild på vad ni skapat. Ni kan rapportera både på svenska och engelska.

Datum att ha koll på:

Tävlingen är nu avslutad och vi meddelar vinnarna den 5 april.

Ljus Earth Hour 2009 – Madrid, Spain

Så kan du delta

För många människor har Earth Hour blivit en högtidlig stund som efterlängtas av såväl stora som små. Det finns många sätt att engagera sig för klimatet och göra kvällen extra mysig, rolig och minnesvärd.

Tips och inspiration

Earth hour Många djur hotas

Filmer om Earth Hour

På Youtube hittar du en spellista med filmer att se under Earth Hour. Bli inspirerad, informerad och hänförd!

Earth Hour på Youtube

Film

Nu laddar vi inför Earth Hour 2019!

Film

Nu laddar vi inför Earth Hour 2019!

Testa dig själv med Klimatkalkylatorn

Testa dig själv i Klimatkalkylatorn

Dina val i vardagen spelar stor roll för hur mycket utsläpp du orsakar. Att äta mer vegetariskt, resa mer kollektivt, cykla mer och välja miljömärkt el i hemmet är enkla saker du kan göra för att minska utsläppen.

Kontakt

Hur startade Earth Hour, hur många deltar egentligen och vad gör WWF för klimatet?
Besök vårt forum för frågor och svar eller kontakta oss nedan.

Cecilia Stenström

Projektledare för Earth Hour

cecilia.stenstrom@wwf.se

Therese Wåtz

Projektkommunikatör

therese.watz@wwf.se

Senast ändrad: 2019-04-08

Besök kontakt.wwf.se tills vidare om du har några frågor.