Earth Hour Skoltävling

Tävla med gruppen/klassen under Earth Hour 2020

Under Earth Hour är en av de viktigaste sakerna du kan göra att reflektera över hur du själv kan ställa om till en mer hållbar livsstil. Ett exempel på hur man kan leva mer klimatsmart är att se över sina resor. Vi svenska flyger ofta utomlands på semester, och missar därför att upptäcka semestermål precis runt knuten. Vi upptäcker Laos innan vi upptäcker Lysekil, mediterar i Goa innan vi cyklar på Gotland, eller klättrar i Nepal innan vi bestiger fjälltopparna i Norrbotten. Nej, nu är det dags för Svemester – att upptäcka Sverige och att hitta resmålen här hemma.

Därför utlyser vi på WWF en tävling där ni på skolorna/förskolorna/fritidsgårdarna ska få ta rollen som turistbyråer och göra reklam för just er stad eller kommun. Vad gör er hemort till det perfekta resmålet, vilken natur kan man upptäcka och vad får man absolut inte missa?

Låt kreativiteten flöda, och skapa ett häfte, en affisch eller kanske en reklamfilm som visar era lokala svemesterpärlor. Välj ett sätt som barnen/eleverna tycker är roligt och något som passar ert ämne och klass/grupp bäst.

Var med ni också!

Hur går tävlingen till?

I årets skoltävling under Earth Hour vill vi att ni gör era barn/elever engagerade i sin egen hemort. Vad gör platsen speciell, och hur kan ni locka andra att besöka just er ort? Det ska vara riktiga fakta, men hur ni väljer att presentera era lokala semestertips väljer ni själva. .

1, VI KAN – Jobba med din grupp/klass kring hur våra resor påverkar klimatet och om hur vi själva kan göra skillnad.

2, VI VILL – Låt barnen/eleverna upptäcka sin egen hemort på ett sätt som passar er verksamhet. Besök gärna en lokal pärla, prata om barnens egna smultronställen, eller varför inte prata med någon på kommunen.

3, VI GÖR – Samla era bästa tips och skapa ett häfte, en poster eller kanske en reklamfilm som lockar andra till era bästa lokala semesterställen. Visa gärna ert arbete för andra barn/elever, för vårdnadshavare eller varför inte prata med kommunen om att visa upp verken offentligt på till exempel biblioteket.

Vad ni kan vinna

De tre vinnande bidragen får varsin klass/gruppuppsättning av STFs Allemansrättsskola, där barnen/eleverna får göra en skattjakt som tar ca en timme och där de i slutet får fram en kod som de kan använda för att öppna en skattkista med priser i.

De vinnande bidragen får även en plats i WWF Magasin.

Kriterier

Vi ställer inga krav på att det som skapas ska vara extraordinärt, så vårt bästa tips är att göra tävlingen till något eget och skapa den efter era egna förutsättningar. Vi kommer att bedöma vinnaren efter hur ni planerat och tänkt under resans gång, och vi vill gärna att ni skapar en positiv upplevelse för barnen/eleverna så att de själva ser det fina med sin egen hemort.

Vi vill även att ni använder ett demokratiskt arbetssätt, där barnen/eleverna får vara med och planera.

I årets tävling kommer vi ta hjälp av Svenska turistföreningen (STF) som kommer att agera expertjury.

Passa på att lyfta de globala målen genom att arbeta med Earth Hour och delta i skoltävlingen. Läs mer på www.globalamalen.se.

Rapportera!

Ni kan rapportera både på svenska och engelska. Vi kommer även att skicka bidragen till berörd kommun för att inspirera och lyfta barnens/elevernas arbete med att sätta sin egen hemort på kartan.

Datum att ha koll på

Earth Hour äger rum lördagen den 28 mars, och tävlingen pågår till Earth day den 22 april.

Ljus Earth Hour – Madrid, Spain

Så kan du fira Earth Hour

För många människor har Earth Hour blivit en högtidlig stund som efterlängtas av såväl stora som små. Det finns många sätt att engagera sig för klimatet och göra kvällen extra mysig, rolig och minnesvärd.

Tips och inspiration

Earth hour Många djur hotas

Filmer om Earth Hour

På Youtube hittar du en spellista med filmer att se under Earth Hour. Bli inspirerad, informerad och hänförd!

Earth Hour på Youtube

Kontakt

Har du några frågor om skoltävlingen kan du kontakta ansvarig person nedan, eller maila till EHtavling@wwf.se.

Therese Wåtz

Projektkommunikatör

therese.watz@wwf.se

Senast ändrad: 2019-11-20

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.