Earth Hour Skoltävling

2019 års Earth Hourtävling är nu avslutad – stort grattis till årets vinnare: Kyrkhults förskola avdelning Söderbo, Bolmsöskolan klass 4-5, samt St Olovskolan klass 2A.

Tävla med barngruppen/klassen under Earth Hour 2020

Under Earth Hour är en av de viktigaste sakerna du kan göra att reflektera över hur du själv kan ställa om till en mer hållbar livsstil. Ett exempel på hur man kan leva mer klimatsmart är att se över sina resor. Vi svenska flyger ofta utomlands på semester, och missar därför att upptäcka semestermål precis runt knuten. Vi upptäcker Laos innan vi upptäcker Lysekil, mediterar i Goa innan vi cyklar på Gotland, eller klättrar i Nepal innan vi bestiger fjälltopparna i Norrbotten. Nej, nu är det dags att upptäcka Sverige och att hitta resmålen här hemma.

Därför utlyser vi på WWF en tävling där ni i skolorna/förskolorna ska få ta rollen som turistbyråer och göra reklam för just er stad eller kommun. Vad gör er hemort till det perfekta resmålet, vilken natur kan man upptäcka och vad får man absolut inte missa?

Låt kreativiteten flöda, och skapa ett häfte, en affisch eller kanske en reklamfilm som visar era lokala semesterpärlor. Välj ett sätt som barnen/eleverna tycker är roligt och något som passar ert ämne och klass/grupp bäst.

Var med ni också!

Hur går tävlingen till?

I årets skoltävling under Earth Hour vill vi att ni gör era barn/elever engagerade i sin egen hemort. Vad gör platsen unik, och hur kan ni locka andra att besöka platsen? Det ska vara riktiga fakta, men hur ni väljer att presentera era lokala semestertips väljer ni själva. .

1, VI KAN – Jobba med din grupp/klass kring hur våra resor påverkar klimatet och om hur vi själva kan göra skillnad.

2, VI VILL – Låt barnen/eleverna upptäcka sin egen hemort på ett sätt som passar er verksamhet. Besök gärna en lokal pärla, prata om barnens egna smultronställen, eller varför inte prata med någon på kommunen.

3, VI GÖR – Samla era bästa tips och skapa ett häfte, en poster eller kanske en reklamfilm som lockar andra till era bästa lokala semesterställen. Visa gärna ert arbete för andra barn/elever, för vårdnadshavare eller varför inte prata med kommunen om att visa upp verken offentligt på till exempel biblioteket.

Vad ni kan vinna

Mer information om detta kommer inom kort.

Kriterier

Vi ställer inga krav på att det som skapas ska vara extraordinärt, så vårt bästa tips är att göra tävlingen till något eget och skapa den efter era egna förutsättningar. Vi kommer att bedöma vinnaren efter hur ni planerat och tänkt under resans gång, och vi vill gärna att ni skapar en positiv upplevelse för barnen så att de själva ser det fina med sin egen hemort.

Vi vill även att ni använder ett demokratiskt arbetssätt, där barnen/eleverna får vara med och planera.

Rapportera!

Mer information om detta kommer inom kort. Ni kan rapportera både på svenska och engelska.

Datum att ha koll på

Earth Hour äger rum lördagen den 28 mars, och tävlingen pågår till Earth day den 22 april.

Ljus Earth Hour – Madrid, Spain

Så kan du delta

För många människor har Earth Hour blivit en högtidlig stund som efterlängtas av såväl stora som små. Det finns många sätt att engagera sig för klimatet och göra kvällen extra mysig, rolig och minnesvärd.

Tips och inspiration

Earth hour Många djur hotas

Filmer om Earth Hour

På Youtube hittar du en spellista med filmer att se under Earth Hour. Bli inspirerad, informerad och hänförd!

Earth Hour på Youtube

Film

Nu laddar vi inför Earth Hour 2019!

Film

Nu laddar vi inför Earth Hour 2019!

Testa dig själv med Klimatkalkylatorn

Testa dig själv i Klimatkalkylatorn

Dina val i vardagen spelar stor roll för hur mycket utsläpp du orsakar. Att äta mer vegetariskt, resa mer kollektivt, cykla mer och välja miljömärkt el i hemmet är enkla saker du kan göra för att minska utsläppen.

Kontakt

Hur startade Earth Hour, hur många deltar egentligen och vad gör WWF för klimatet?
Besök vårt forum för frågor och svar eller kontakta oss nedan.

Cecilia Stenström

Projektledare för Earth Hour

cecilia.stenstrom@wwf.se

Therese Wåtz

Projektkommunikatör

therese.watz@wwf.se

Senast ändrad: 2019-09-02

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.