Gå till huvudinnehållet

Nyheter|15 jun, 2021

Anis, WWF, SJ: Hållbarhetsresan har bara börjat

Anis Don Demina i Umeå
Youtubern Anis Don Demina och Barbara Evaeus, WWFs hållbarhetskommunikatör under Tågturnén genom Sverige. Under stoppet i Umeå stajlade Anis en cykel. Foto: WWF

Det sista YouTube-avsnittet från serien Är du med-turnén genom Sverige är släppt. Satsningen har genomförts i samarbete med Världsnaturfonden WWF och SJ tillsammans med mångsysslaren Anis Don Demina. Även om Tågturnén har nått sitt slut, fortsätter hållbarhetsresan.

– Att resa land och rike runt med Anis har varit både lärorikt, intensivt och väldigt kul. Syftet var att öka medvetenhet och kunskap om vilka effekter vår nuvarande livsstil har på klimatet och den biologiska mångfalden, och hur vi alla kan vara med och bidra till en mer hållbar framtid, säger Barbara Evaeus, senior kommunikatör WWF och hållbarhetscoach under turnén.

WWF har tagit fram 50 konkreta och enkla förändringar som alla kan göra i sin vardag. För att inspirera fler att påbörja sin hållbarhetsresa fick Anis Don Demina tåga genom Sverige med det stora uppdraget att rädda världen.

– Jag tar med mig att vi måste bli fler som antar de här förändringarna, och att det är enklare än man tror att göra skillnad. Testa nåt litet, käka en vegetarisk lunch en extra gång i veckan. Ta en promenad till affären istället för den där onödiga bilturen. Om alla gör nåt, så kommer vi tillsammans göra stor skillnad, säger Anis.

Första besöket skedde i Växjö där Anis stylade två personer med kläder från lokala second hand-butiker. Dagen avslutades med en trendig och hållbar modeshow.

Resan fortsatte till Helsingborg där ett gäng glada skolbarn fick smaka på Anis tappning av vegetarisk falukorv och stuvade makaroner. Maten fick högsta betyg från eleverna!

Tågresan kom sedan till Sigtuna där uppdraget var att hjälpa våra pollinerande vänner.

– Det roligaste var att bygga bi-hotell och jag har lärt mig massor som jag tar med mig i livet. Som hur viktigt det är att bevara den biologiska mångfalden. Till exempel finns det cirka 300 olika arter av bin och humlor. Om de förvinner förlorar vi tvåtredjedelar av all frukt, bär och annan mat. Vi skulle egentligen bara kunna äta gröt. Tråkigt!, säger Anis Don Demina.

Anis bygger bostad åt bina. Foto: Ola Jennersten /N /TT /

Han tycker att det roligaste och svåraste uppdraget helt klart var att utforska havet med fridykaren Anneli Pompe i Göteborgs skärgård.

– Hon är min nya idol, coolare människa får man leta efter, säger Anis.

Sista stoppet gick till Umeå med temat fossilfria transporter och ett uppdrag att hitta hållbara sätt att transportera sig på de korta sträckorna i tätorter. Anis bestämde sig för att göra cykling till det coolaste färdmedlet i stan.

Samtidigt har WWF-TV och Helenah Swedberg besökt fem andra platser i Sverige för att fördjupa sig i varje tema. Bland annat blev det en utflykt till ett lantbruk fylld med smarta åtgärder som lärkrutor och blomstrande åkerkanter. Helanah fick även uppleva gädd-dejting samt promenera i ett vackert naturreservat som tidigare var en stor soptipp. WWF och SJ är mycket glada för att det blev en lyckad tågturné genom Sverige.

– Det har varit väldigt kul att vi på SJ har fått hjälpa till. Turnén visar att det inte behöver vara särskilt krångligt för var och en att göra en insats i vardagen. Nu fortsätter vi att utveckla och erbjuda klimatsmarta resor samtidigt som vi vill verka i WWFs anda och inspirera fler till att göra skillnad, säger SJs presschef Tobbe Lundell.

WWF och SJ är glada för samarbetet med Tågturnén och Är du med-kampanjen. Foto: Andreas Sundbom

För att visa att hållbarhetsresan är till för alla och rullar vidare ger sig även WWF ledarskapsprogram för ungdomar, WWF Sweden Youth ut på en egen tågturné genom Sverige tillsammans med SJ. Första avsnittet släpptes på WSYs egna YouTube-kanal den 13 juni. Är du med?

Tips på förändring: DON´T SHOP TILL YOU DROP!

Varje sak du köper lämnar ett avtryck på planeten. Vi behöver börja konsumera hållbart och cirkulärt. Handla mer begagnat och på loppis om du behöver nya kläder, möbler eller andra prylar.

Tips på förändring: DUBBLA DIN VEGO

För att vi ska klara att leva inom planetens gränser behöver fler äta betydligt mer mat som baseras på vegetabilier. Kanske låta luncherna bli vego? Prova gärna Vegoguiden till hjälp i dina val! Du hittar den här: wwf.se/vegoguiden/

Tips på förändring:BYGG ELLER KÖP ETT INSEKTSHOTELL

Cirka en tredjedel av maten vi äter har pollinerats av humlor och bin. Det finns knappt 300 olika slags bin och humlor i Sverige, varav 46 av dem är hotade. En anledning är brist på bra boplatser — hjälp våra pollinerande vänner med ett bihotell!

Tips på förändringVÄLJ RÄTT FISK

Fisk och skaldjur märkta med MSC, ASC eller KRAV rekommenderas som bra val i WWFs fiskguide. Ladda gärna hem som app. Miljömärkningen ska bidra till att fisken kommer från stabila bestånd och att den är fångad eller odlad på ett sätt som påverkar miljön så lite som möjligt.

Tips på förändring: VÄLJ TÅGET!

När du ska resa. Tag tåget i stället för flyget, så minskas de globala växthusutsläppen. Nu kommer det dessutom fler nattåg som hjälper vårt nya resande.

Välj förändringar på: wwf.se/ärdumed

Förändringar finns även för skolor, företag och kommuner.

Läs mer och se alla avsnitt från Tågturnén: wwf.se//tagturne/

För mer information kontakta:
Barbara Evaeus, senior hållbarhetskommunikatör WWF, barbara.evaeus@wwf.se, tel 0703-93 90 30.
Nina Schmieder, pressekreterare WWF, nina.schmieder@wwf.se, tel 0735-86 26 22.

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 29/01/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.